Pembaca Setia

Tuesday, February 3, 2015

UNSUR MODERNISME DAN LIBERALISME DALAM PERJUANGAN KAUM MUDA TANAH MELAYU



UNSUR MODERNISME DAN LIBERALISME DALAM PERJUANGAN KAUM MUDA TANAH MELAYU
Muhammad Nuruddin Bin Bashah


Pelajaran sejarah sekolah menengah dan tinggi kebanyakannya cukup mengangkat martabat perjuangan Kaum Muda di tanah Melayu. Mereka dikaitkan dengan pemikiran Islamik yang moderat, yang pragmatik dengan perkembangan sosial dunia yang berada dalam alam penjajahan serta dikaitkan dengan idea prgresif, produktif dan terkehadapan.

Kaum Muda ini juga dikaitkan dengan kejayaan meningkatkan keintelektualan orang Islam di negeri Selat khususnya dan negeri Semenanjung amnya. Kaum Muda yang rata-rata berketurunan arab dan india campuran ini juga cukup dijulang sebagai pencetus gelombang awal semangat nasionalis dan keinginan melepaskan negara daripada penjajahan British.

Kaum Muda ini juga dikatakan sebagai kaum yang berjuang mendekatkan orang melayu dengan kempen-kempen Pan-Islamisme yang dianjurkan oleh kerajaan Empayar Uthamniyyah.

  1. Benarkah mereka yang berhubungan erat dengan Khalifah Turki dan mengembangkan Pan Islamime di Nusantara?
  2. Benarkah mereka yang paling awal membawa kesedaran keintelektualan di Nusantara?
  3. Apakah beza mereka daripada salafi yang lain?
  4. Tahukah kita ada unsur modenisme dan westofil (kasihkan Barat) yang ada dalam kempen-kempen Kaum Muda?

Makalah ini cuba membawa satu perbahasan di luar kotak dalam menghidangkan hujah-hujah yang mungkin tersembunyi serta sepi dalam perbahasan intelektual hari ini.

Pan-Islamisme. Usaha menguatkan kesatuan Islam sampai ke Nusantara.
Pan- Islamisme atau Pan-Turki adalah suatu kempen luar negara yang dilancarkan oleh kerajaan Empayar Uthamniyah semasa penhujung abad ke 19 hingga kejatuhannya. Ia suatu kempen untuk emnyatukan umat islam untuk mendokong empayar Islam terakhir itu memandangkan terlalu banyak propaganda Barat terutama blok British, Amerika dan Yahudi antarabangsa yang berhasrat memecah belah negara-negara yang bernaung di bawah Uthmaniyyah.

Sheikh Ahmad Al fatani sebenarnya antara individu pertama yang menyahut seruan pan Turki ini serta menjadikan Mekah sebagai pusat penyebaran propaganda dan dakwah berkenaan.

Sheikh Ahmad yang merupakan rakyat Turki berketurunan Melayu pertama juga merupakan anak kelahiran Patani Darussalam serta menjadi kepercayaan kepada Sultan Turki keika itu.

Umat islam yang menunaikan Haji selalunya akan membawa risalah, bahan tulisan, pemikiran dan idea untuk disebarkan ke rumpun Melayu apabila pulang kelak. Tempoh perjalanan Haji yang panjang menajdikan para hujjaj berkesempatan untuk mewacana selumat-lumatnya idea bersatu menentang penjajahan Barat.


Apa itu Modenisme dan liberalisme?

Sebelum penulis mengaitkan gerakan Kaum Muda dengan pemikiran modenisme dan liberalisme ada baiknya kita teliti dahulu definasi dan pengertian dua istilah ini.

Aliran modenisme sebagai satu kerangka berfikir muncul dari latar sejarah yang kompleks dan tersendiri yang dialami oleh masyarakat Barat sekitar abad ke 16 hingga 18 masihi. Ia adalah natijah dari reaksi penentangan sekelompok manusia di Barat terhadap sistem budaya dan struktur berfikir masyarakat Kristian yang dianggap mengongkong1

Secara khusus, aliran modenisme ialah gerakan protes yang berasa kecewa dengan kongkongan, monopoli dan manipulasi kelompok agama terhadap kebebasan dan hak-hak asasi individu dan masyarakat.

C.C Adams dalam bukunya Islam and Modernism in Egypt telah membincangkan modernisme Islam dengan mendefinisikan terma ini kepada beberapa karakteristik iaitu reformisme agama yang didominasi oleh pertimbangan-pertimbangan teologi yang bertujuan untuk membebaskan Islam dan menunjukkan Islam sebagai agama yang dapat diselaraskan dengan tuntutan kehidupan moden2.

Di dalam sejarah, telah terbukti bahawa proses modenisasi di negeri-negeri / negara-negara Islam telah bermula apabila jatuhnya pemerintahan Khilafah Uthmaniah di Turki pada tahun 1923 M. Sejak itu proses modenisasi menular dan merebak dimulai dengan pembaharuan dan permodenan yang dilakukan oleh pemerintah pertama bagi Turki moden iaitu Mustafa Kamal Attartuk dan beliau dianggap sebagai reformis modenis yang telah ternyata hasil usahanya bukan sahaja memisahkan agama daripada negara, bahkan lebih jauh daripada itu. Modenisme tidak dapat dipisahkan daripada sekularisme kerana asas idea moden adalah menghakis pengaruh agama dalam epistimologi, kehidupan dan pengamalan.

Liberalisme pula adalah berakar umbi dari Zaman Kesedaran (enligtment) Barat dan kini mengandungi pemikiran politik yang luas dan kaya dari segi sumber. Liberalisme menolak kebanyakan tanggapan asas dalam hampir semua teori pembentukan kerajaan awal seperti seperti hak-hak raja yang diberikan oleh tuhan menentang feudalisme), status yang berasaskan keturunan dan institusi-institusi agama. Liberal beranggapan sistem ekonomi pasaran bebas lebih cekap dan menjana lebih banyak kemakmuran3. Ramai tokoh pembaharuan agama sekitar era penjajahan memasukkan unsur liberalisme kerana ia adalah isi asas kepada dielektik pertembungan antara penjajah dan pihak yang terjajah. Ia merpuakan elemen asas bagi ketidakpuashatian masyaraat Islam terhadap kongkongan yang melanda anak bangsa mereka. Golongan kaum Muda yang kurang erat dengan istana serta berketurunan bukan elayu tulen juga mudah menyerap intipati liberalisme yang kurang menerima istana asebagai peindung masyarakat melayu yang terjajah. Pada pandang posiif, golongan ini merupakan pihak yang menyuntik andangan ‘di luar kotak’ kepada kaum Melayu yang hanya faham konsep feudal, taat dan patuh kepada Raja sehingga ketaatan itu menjalar kepada tuan mereka yang lain misalnya penjajah.

Kaum Tua mengasuh Kaum Muda4

Siapa sebenarnya yang menyokong Pan Islamisme Turki? Kaum Muda atau Kaum Tua? Sub-topik ini sebenarnya cuba menjawab persoalan tersebut. Dalam teks-teks sejarah teralu kerap mengaitkan Kaum Muda sebagai pengasas idea Pan Islamisme Turki sehingga menenggelamkan peranan ulama’ sejati seperti Sheikh Ahmad Al Fathani.

Dari sudut sejarah, pertumbuhan aliran Kaum Muda ini dikatakan bermula pada abad ke-17 dan 18 Masehi, iaitu merujuk kepada peranan Muhammad bin Abdul Wahhab (1703-1787). Namun sebenarnya aliran reformasi ini sudahpun bermula jauh sebelumnya, iaitu ketika kemunculan Ibnu Taimiyyah (1263-1328) yang disifatkan oleh Profesor Ismail al-Faruqi sebagai "the first and greatest Muslim reformer".

Perkembangan aliran salafi-islah di peringkat dunia dipecahkan pula kepada aliran yang giat menuntut kemajuan umat Islam iaitu aliran salafi-modenisme seeperti yang diperjuan oleh Jamaluddin al-Afghani (1838M-1897M) dan Sheikh Muhammad Abduh (1849M-1905M). Namun begitu Rasyid Redha (1865M-1935M) yang merupakan murid Muhammad Abduh tidak pula membawa agenda modenisme sebaliknya kekal memperjuang salafiy yang lebih menjurus kepada haraki (gerakan islam)..

Di antara tokoh-tokoh yang boleh disifatkan sebagai Kaum Muda ialah Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin (1869-1956), Syeikh Muhammad Salim al-Kalali, Syed Syeikh al-Hadi (1867-1934), Syed Muhammad Aqil dan Haji Abbas Mohd Taha. Selain dari mereka, Dr. Burhanuddin al-Hilmi, Haji Abbas Taha dan Za'ba sendiri pun merupakan tokoh-tokoh pemikir yang mempunyai serapan pemikiran Kaum Muda ini.

Penulis lebih berminat meletak nama-nama seperti Sheikh Syed Al Hadi, Haji Abbas dan lain-lain sebagai pemikir Islam dan bukannya ulama’ atas beberapa sebab unsur liberalisme yang diperjuangkan oleh mereka. Tidak dapat dinafikan sebenarnya memang wujud ulama’ salafi tulen dalam Tanah Melayu yang memperjuang agenda islah -salafi tanpa dipengaruhi modenisme dan liberalisme.

Sheikh Ahmad adaah individu yang mendekatkan Kaum Muda Tanah Melayu dengan Pan-Turki kerana pengaruh dan kepercayaan kHalifah Turki terhadap beliau.

Beliau telah mengubah penyebaran dakwah daripada Mekah ke Mesir kerana Sharif Mekah sudah tidak berminat memperkembang kitab pengajian melayu. Di antara murid-murid aliran Kaum Muda yang dihantar ke Mesir antaranya adalah Sheikh tahir Jalaluddin dan Syed Sheikh al Hadi. Manakala murid aliran Kaum Tua yang cenderung bermazhab syafie yang dihantar ke Mesir adalah Sheikh Abd Ghani Acheh dan Tok Kenali.

Sheikh Ahmad adalah individu pertama memberi respon kepada gagasan kemajuan Muhammad Abduh dan Jamaluddin Al Afghani bukannya Kaum Muda seperti yang kita maklumi. Kerana terpengaruh dengan gerakan Muhammad Abduh dan Jamaluddin Al Afghani Sheikh Ahmad telah tubuhkan Jamiyatul Khairiyah 1923. Anggota Jamiyatul Khairiyah antaraya Ustaz Othman Abdullah telah menjadi pengarang Seruan Azhar, dan pengasas KMM 1937. Manakala Sheikh Abu Bakar Al- Asyaari mewakiliJamiyatu Khairiyah ke Muktamar Sedunia di Palestin 1932.

Murid Sheikh Ahmad aliran Kaum Muda Syed Sheikh Al Hadi muncul dengan Al Imam5. Sebenarnya Sheikh Ahmad yang perkenalkan Kaum Muda dengan fikrah reformisme. Jika tiada isu Kaum Tua tiada idea revolusioner berkumandang di dada Akhbar Al Imam.

Perbezaan pemikiran Rashid Redha dengan Gurunya Muhammad Abduh serta persamaan gaya fikir mereka.
Walaupun Sheikh Rasyid Redha juga merupakan murid Muhammad Abduh, namun kelihatannya Kaum Muda Tanah Melayu tidak cemderung mengambil pemikiran beliau berbanding Muhammad Abduh dan jamaluddin Al Afghani kerana Rasyid Redha tegas daam hal-hal liberalisme beragama. Beliau merupakan uama’ aliran salafi yang tegas.

Rasyid Redha lebih membawa dakwahnya ke arah salafiyyah tulen . Malah beliau antara tokoh yang cukup giat mengembangkan fikrah neo-hanbaliyah yang dikenal ramai sebagai gerakan wahabiyyah walaupun sebenarnya pembawaan salafiyyah majoritnya memegang qaul Hanbali. Itulah antara teras utama dakwah dan pemikiran rasuid Redha dalam tafsir Al Manarnya6.

Westomania di kalangan reformis dan pemikir Tanah Melayu

Zaman tiada media sosial, media elektronik dan rakaman segala bentuk pemikiran tidak didokumentasikan eainka dalam bentuk majalah, akhbar dan poster serta novel. Kaum Muda yang suka menulis dan percayakan kebangkitan mampu meningkat melalui sebaran bahan tulisan menjadikan pemikiran mereka boeh dibedah melalui bahan-bahan cetak mereka.

Pemikir, ahli sejarah dan pelayar Melayu misalnya Abdullah Munsyi menampilkan personaliti yang kerap memperomosi nilai-nilai kebudayaan Barat dan sekaligus memperlekeh kebudayaan Melayu7. Terlalu banyak unsur kekaguman kepada Barat dan memperlekeh kaum Melayu diselitkan dalam buku-buku beliau. Menurut Dr Siddiq Fadzil, suara Abdullah ini bukan suara umat Melayu. Ia adalah suara asing dan ganjil. Memang Abdullah tiada umat atau ertikata lain tidak berpengikut. Abdullah hanya memiliki penaja iaitu British dan suaranya adalah pesanan penajanya sahaja8.

Dalam upaya pengkristianan alam Melayu inilah muncul nama Abdullah bin Abdul Kadir atau dikenali sebagai Munsyi Abdullah yang mashyur digelari Bapak Kesusastraan Melayu Moden. Hidup sezaman dengan Raja Ali Haji, Abdullah berusia 12 tahun lebih tua dari beliau dan bermastautin tidak jauh pula dari Raja Ali Haji, iaitu di Melaka dan kemudian Singapura. Penglibatan Abdullah dalam aktiviti misionaris kristian dimulakan setelah beliau menjadi juru tulis kepada Raffles mulai tahun 1810. Abdullah mulai bergaul rapat dengan penyebar agama kristian Paderi William Milne, apabila beliau mendarat di Melaka pada 1815 sebagai perwakilan sebuah lembaga misionari iaitu London Missionary Society (LMS)9.
Abdullah Munshi sebenarnya telah menyertai LMS (London Missionary School) telah belajar bahasa Inggeris dan membantu menterjemah bahan cetak Kristian ke dalam bahasa Melayu.
Pendakwah Kristian Thomsen dan Beighton yang terbit risalah Kristian bahasa melayu telah berguru dengan Abdullah. Mereka dengan bantuan Abdullah telah menerbitkan majalah Kristian bertulisan jawi bernama Bustan Al Arifin.

Benjamin Peach Keasberry, paderi Singapura telah meminta bantuan Abdullah untuk menyiapkan Injil Melayu bernama Injil Al Qudus.

Karya tulis Abdullah sendiri iaitu Hikajat Abdullah dan Kisah Pelayaran Abdullah, menunjukkan pengaruh asing yang sangat kuat. Dalam Hikayat Abdullah, dengan sengaja Abdullah menghinakan dan menyinggung perasaan anak keturunan Raja Haji fisabilillah --Yang Dipertuan Muda IV Riau, Datuk kepada Raja Ali Haji-- yang syahid apabila melawan Belanda di Teluk Ketapang pada 1784, dengan menyebut jenazah beliau dikuburkan di ladang bekas kandang babi. Sambil mengkritik kelemahan dan kekurangan bangsa Melayu, dalam karyanya, secara terang beliau menyatakan lebih baik diperintah Inggeris daripada diperintah Melayu sehingganya ramai cendekiawan Nusantara yang memandang bahawa Abdullah ini adalah antara pemikir Melayu paling cepat menyerap (ajaran) Barat.

Walaupun Abdullah bukan eraoran salafi atau membawa agenda Muhammad Abduh atau reformis dari aspek politik, namun isu beliau diselitkan juga kerana pemikiran modenisme dan liberalisme beliau ini antara yang mencorak wacana kemandirian bangsa selepas itu yang kemudian dikembangkan oleh Kaum Muda yang ada berpendidikan Islam tetapi terterik dengan kempen-kempen liberalisme.

Awal Abad ke-20 masyarakat melayu digerakan dengan gerakan pembaharuan (reformis) yang diilhamkan oleh gerakan islah Muhammad Abduh iaitu pengkagum Jamaluddin Al Afghani. Gerakan ini membawa tunjang salafi dalam beragama tetapi pragmatik, reformissme dalam soal-soal siasah dan diplomasi.

Menurut Dr Siddiq Fadzil walaupun kelompok ini kelihatan gah dengan kejayaan aspek persuratan, kewartawanan dan dikatakan menggegarkan persana wacana ilmiah tempatan sehingga mencelikkan anak bangsa termasuk kaum wanita, namun gerakan ini sebenarnya tidak berjaya menjadi sebuah gerakan tajdid-islah sepertimana yang dikempen melalui penulisan mereka. Mereka dalam hal siasah lebih cenderung membawa pemikiran liberal dan jinak-penjajah walaupun adajustifikasinya tindakan berkenaan. Mereka juga dalam hal membangkit sikap islah, mereka lebih berjaya mempopularkan perbahasan fiqh khilafiyah sehingga menimbulkan perdebaan hangat yang mengukirr senuman di bibir penjajah.

Syed Sheikh Al Hadi yang artikulatif dalam berpendirian dalamtulisan-tulisan beliau sebenarnya seorang pengkagum British sehingga menggelar penjajah sebagai tentera tuhan yang didatangkan untuk misi pembebasan.

Kata beliau “ Hanya bangsa Inggeris ini tentera tuhan Rabbul alamin yang disuruhNya ke mari supaya mengeluarkan kita daripada gelap gelita penjara kebodohan, kezaliman, kejahatan dan kebengisan pemerintah-pemerintah bangsa kita yang asal. Kerana bangsa Inggeris ini kaum yang pandai dan menghormati peraturan pemerintah dan peraturan keamanan dan memakmurkan dunia. Bermula dunia ini dipusakai akan dia oleh sekelian hamabaNya yang mengerti membetulkannya10

Selain mempamerkan imej salafi dan ketegasan untuk kembali kepada Al Quran dan Sunnah, pendokong gerakan ini juga membawa nafas modernisme serta giat meperomosi kehebatan penjajah. Walaupun dalam buku-buku teks sejarah sekolah menyatakan bahawa gerakan Kaum Muda berkempen agar umat islam melayu meniru kejayaan barat dan menjadikan kejayaan Barat sebagai pemangkin untuk bangkit, tetapi di sebalik gagasan berkenaan ada terselit propaganda westomania yang ketara.

Antara pendirian kontroversi dimuatkan dalam majalah Mingguan Saudara yang terang-terangan menyokong perjuangan Mustafa Kamal Ataturk dan kempen modenisasi Atarturk.
...maka semenjak itu makinlah kuat Kaum Muda akan tetapi sedikit masa dahulu daripada peperangan besar itu Kaum Tua telah naik balik kekuatannya dan kerajaan Turki pun habislah rosak dan negerinya pun telah jatuh ke tangan segala bangsa-bangsa Eropah. Maka dalam masa kesusahan itu sekoyong-koyongnya telah dibangkitkan oleh Allah SWT seorang ‘mahdi’ iaitulah Al Ghazi Mustafa Kamal alaihisalam maka hiduplah segala kekuatan Kaum Muda itu sehinggalah dapat dirampaskann kan watannya itu balik daripada segala musuhnya...maka mula-mula pekerjaan ‘mahdi’ ini adalah memacahkan Tok Kong (Khaifah).11

Unsur modenisme dan genderisme dalam gagasan Kaum Muda

Pertumbuhan liberalisem dan emansipasi wanita di tanah Melayu telah bertapak sejak awal abad ke 20 lagi. Ia bermula dengan serua modenisme Majalah Al Imam (1906-1908) di Singapura.

Memnag seruan ini asalnya amat baik kerana menggalakkan wanita mencari rezeki sendiri, meningkatkan taraf dengan pendidikan serta mengambil tahu hal-hal politik dan isu semasa dunia.

Namun unsur-unsur emansipasi ala Barat yang diimpot turut sama menyelitkan gagasan liberalisme yang bercanggah dengan nilai Islam.

Syed Sheikh Al Hadi pengarang Al Imam sebenarnya terpengaruh dengan Qasim Amin (1865-1908) tokoh modenisme dan gerakan emansipasi wanita terkenal di Mesir. Beliau cukup terpengaruh dengan buku Qasim bertajuk Tahrir Al Maraah dan Al Maraah Al Jadidah sehingga menulis secara tetp kolum Alam Wanita dalam Al Imam12.

Al Hadi meneruskan kempennya dengan menulis novel Hikayat Faridah Hanom berkisar kisah percintaan Shafik Affandi dengan Faridah Hanom yang mendapat pendidikan di Perancis. Faridah dikatakan cuba menguji iman kekasihnya dengan memakai pakaian getah ketat yang menampilkan bentuk tubuhnya. Unsur pergaulan bebas dan gaya percintaa ala Erpah dimasukkan. Dalam Hikayat yang boleh dikatakan novel cinta ini, bapa Shafik dikatakan mengajar anaknya bahawa itulah gaya hidup yang diajar oleh Rasululah SAW.



Al Hadi juga telah membuat onar apabila berkempen bahawa bertudung dan berhijab adalah perkara yang memundurkan.

Dr Abdul Rahman Abdullah telah memetik daripada akhbar Ikhwan bahawa Al Hadi menulis “ Bahawa kelumbung yang telah biasa kita pakai ini satu daripada sekatan yang sangat-sangat menegah sekalian perempuan itu kemajuannya. ( Al Ikhwan 16 April 1928)13.

Ada seorang pemikir Islam yang menurut jejak Sheikh Syed Al Hadi iaitu Ahmad Rashid Talu ( 1889-1939) yang pernah menulis novel “Iakah Salmah?”. Novel itu berkempen gaya hidup gadis lulusan Junior Cambridge yang tidak mahu bertudung serta berbangga dengan gaya hidup Barat.

Melihat gejala sekitar awal abad ke 20, tidak hairan sangat jika hari ini kita menerima novel-novel atau buku yang membawa agenda liberal, menghina sistem syariah, membawa idea emansipasi dan sebagainya seperti Irshad Manji, Sal Man Rushdie dan sebagainya.

Tindakan membawa kempen liberal ini ditentang kuat oleh Ibu Zain atau nama sebenarnya Zainun Binti Munsyi Sulaiman (1903-1989). Beliau yang memimpin Persekutuan Guru-Guru Perempuan Melayu Johor pada 1930 hingga 1949 telah menerbit majalah Bulan Melayu yang membawa idea wanita Islam yang mementingkan akhlak, moral serta berkelumbung.

Anak Al Hadi turut menentang idea bapanya. Sepertimana tidak sebulunya Sheikh Rasyid Redha dengan ajaran melampau liberal Sheikh Muhammad Abduh, begitu juga anak Al Hadi sendiri iaitu Syed Alwi yang menulis banyak makalah menentang ajaran yang meliberalkan gaya hidup wanita hanya kerana ingin mengejar modernisme.

Menurut Dr Fadhullah Jamil, sebenarnya Sheikh Syed Al Hadi tidak boleh dikatakan mewakili aliran saafi kerana terkeluar daripada lunas Al Quran dan Hadis dalam beberaa siri kempen liberalisme dan genderismenya. Walaupun begitu beliau cukup kritis dalam hal kelayuan khutbah Jumaat yang tidak membangkitkan minda Melayu, isu pendidikan yang terbatas, soal korupsi feudal dan istana zaman itu sert pengabaikan hal ekonomi umat Islam dan pemikiran ini ada baiknya untuk kemakmuran umat Islam.

Keterbatasan dakwah Kaum Muda

Semua sejarahwan mengakui bahawa Kaum Muda adalah gerakan artikulatif dan aktif berkempen dan menyatakan pendirian. Namun artikulatif mereka terbatas dalam konteks penulisan akhbar, majalah dan jurnal. Mereka gagal menguasai waqi masyarakat melayu yang sebenarnya tidak gemar membaca, rata-rata buta huruf serta lebih percayakan Kaum Tua yang rapat dengan mereka di madrash, pondok dan masjid. Inilah kelebihan dakwah kaum Tua.

Dakwah Kaum Tua yang menjadikan prasarana pondok sebagai pusat, ibadat Haji sebagai punca kekuatan serta berpegang dengan ajaran Islam secara usulnya telah berjaya mengembang pengaruh di kalangan Melayu termasuk membantuk asas perjuangan kaum Muda. Sebenarnya semangat beragama Kaum Tua dan kaum Muda jika digabungkan mampu menumbangkan penjajah lebih awal lagi dengan syarat Kaum Muda menolak unsur modenisme dan liberal yang bercanggah dengan syarak. Isu modenisme dan liberalisme inilah yang menjadikan hubungan antara dua polar ulama’ tidak serasi dan menjadi asbab kepada penolakan Kaum Tua terhadap Kaum Muda walaupun pada awalnya hanya berikhtilaf dalam hal-hal fiqh ibadah semata-mata.

Dakwah Kaum Muda kelihatan hebat dan tersusun hanya kerana ia dimaktubkan dalam bentul tulisan. Karya mereka dibongkar mudah oleh para pengkaji yang rata-rata menjadikan rujukan bertulisa sebagai sumber tesis dan kajian mereka. Lantaran itu kaum Muda dianggap gerakan paling berjaya mencetus semangat menentang penjajah, semangat pembaruan dan dikatakan menyuntik semangat bersaing dengan Barat.


Bandar Puteri Jaya Sg Petani
28 Disember 2014
1 Muhamad Razak Idris. 2006. Aliran Islam Liberal: Cabaran Baru Umat Islam. www.abim.org.my/minda_madani/modules/news/index.php?storytopic=6)
2 (Jaffary Awang, 2007 : 74
3 5 Britannica Concise Encyclopedia: Liberalism
4 Riduan Mohammad Nor dan Mohd Fadli Ghani, Ulama’ Dalam Sorotan Perjuangan Kemerdekaan, Jundi Resources, 2011 (halaman 100-101)

5 Walaupun Al Imam dan Syed Sheikh Al Hadi dianggap sebagai mewakili aliran Kaum Muda mengupayakan kaum Melayu Islam serta memacu kepada kebangkitan intelektual-ulama’ Melayu, namun banyak kontroversi menyeliputi pemikiran sesetengah penggerak Kaum Muda. Ia bukan isu ijthadiyyah, ikhtilaf atau salafiyyah VS Mazhabiy, tetapi isu liberalisme, westomania, emansipasi gender dan isu kekaguman terhadap barat yang melampau. Hal ini akan dijelaskan oleh penulis dalam siri tulisan yang lain.
7 Abdullah Abdul Kadir Munshi atau lebih dikenali sebagai Abdullah Munshi (1796-1854) dianggap sebagai 'Bapa Sastera Melayu Moden'. Abdullah Munsyi dilahirkan di Melaka pada Ogos 1796 dan meninggal dunia di Mekah pada 1854. Munsyi Abdullah bin Abdul Kadir dianggap sebagai bapa sastera moden. Beliau telah bertugas sebagai penyalin dokumen kepada Sir Stamford Raffles. Pada masa yang sama beliau telah menterjemah kitab Injil ke dalam bahasa Melayu untuk pergerakan-pergerakan mubaligh Kristian (Christian missionary) di Singapura dan Melaka.

Di dalam riwayat beliau, Hikayat Abdullah, beliau berjaya memberi gambaran yang jelas mengenai pandangan orang Melayu terhadap kedatangan British ke tanah Melayu. Beliau adalah pengkarya pertama yang telah lari dari corak penulisan tradisional. (http://ms.wikipedia.org/wiki/Abdullah_Abdul_Kadir_Munshi )
8 Siddiq Fadzil, islam dan Melayu Martabat Umat dan Daulat Rakyat, Akademi Kajian Ketamadunan Kompleks Dar Al-Hikmah, 2012. (halaman 113-114)
9 Ai Wardah Mardiah , Raja Ali Haji dan Pertembungan Pemikiran di Alam Melayu: Suatu Kajian Eksploratori , Prosiding Nadwah Ulama Nusantara (NUN) V: Ulama dan Cabaran Idealisme Semasa

10 Abdullah Hussain dan Khalid Hussain, Pednita Zaaba dalam Kenangan, Kuala Lumpur 1974, DBP.
11 Saudara Bil 15 tahun 1.
12 Dr. Abdul rahman Abdullah, Pemikiran Islam di Malaysia, USM, 1998 (halaman 222)

13 Ibid (halaman 223)

AMERIKA DAN SENJATA CUACA USAHA KEKAL BERKUASA


AMERIKA DAN SENJATA CUACA USAHA KEKAL BERKUASA
Muhammad Nuruddin Bin Bashah
Sarjana Muda Kejuruteraan (Bahan) UM

Para ahli falsafah mekanistik berpandangan bahawa alam sekitar dan bumi ini adalah sesuatu yang mati tidak bernyawa. Justeru ia dianggap komoditi secara semulajadi terjadi untuk memenuhi nafsu dan kehendak manusia semata-mata.

Sedangkan Allah berfirman

Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi; dan Allah sentiasa Meliputi (pengetahuanNya dan kekuasaanNya) akan tiap-tiap sesuatu. ( An Nisa’ : 126)

Jelas Alah sendiri meletakkan bahawa alam ada tuannya, ada pengurus dan penjaganya. Maka manusia yang bermain-main di atas muka bumi sebenarnya hanya menumpang sahaja dan jelasnya para penumpang wajib mengikuti manual peraturan tuan pemilik alam sekitar dan bumi berkenaan.

Ilmu alam semulajadi atau Ekologi adalah ilmu yang mempelajari interaksi antara organisme dengan lingkungannya dan yang lainnya. Berasal dari kata Yunani oikos (“habitat”) dan logos (“ilmu”). Ekologi diartikan sebagai ilmu yang mempelajari baik interaksi antar makhluk hidup maupun interaksi antara makhluk hidup dan lingkungannya. Dalam ayat di atas bukan sekadar islam menjaga sistem ekologi malah ekologi juga berangkaian dengan ilmu meteorologi iaitu ilmu kaji cuaca yang juga merupakan kuasa Allah SWT yang diatur dengan cantik dan bermanfaat untuk ekosistem dunia.


Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas. (Al A’raf : 31)

Manakala ayat kedua ini pula menjelaskan bahawa manusia selaku hamba merangkap penumpang di muka bumi berpeluang menggunakan sumber alam dan segala kekayaan muka bumi untuk makan minum, membiak, bersosial, berniaga dan mengumpul kekayaan namun ia bersuifat muqayyad (bersyarat) iaitu tanpa melebihi had dan batas.

Namun dunia yang dipacu oleh Amerika sejak Perang Dunia II kelihatan lebih rakus mengeksploitasi alam semulajadi malah kini mereka seolah berlagak sebagai tuhan apabila mampu ‘menguasai’ cuaca dunia pula!

Akhir zaman Dajjal dikatakan mampu menguasai segalanya termasuk cuaca dan bencana alam. Adakah teori yang menyatakan Amerika Syarikat sebagai dajjal sebelum kemunculan Dajjal sebenar suatu teori yang benar?

Punca malapetaka dunia - melampaui batas (toghut)

Tulisan ini cuba mendedah sebahagian kerja batil manusia memanipulasi cuaca sehingga ia merosakkan populasi manusia atas nama kepentingan perang. Ia juga sebenarnya kian merosak ekosistem, habitat haiwan serta flora baik di rimba mahupun ladang-ladang pertanian.

Sebenarnya punca kerosakan alam sekitar akibat kerakusan kapitalisme, mekanistik dan ahli ekonomi sekular adalah disebabkan gejala melampaui batas yang diamalkan. Lihat sahaja kapitalis yang ekstrim memberi lesen mengumpul harta kepada penganutnya, manakala komunisme pula melampaui batas dalam ideologi membela kelas manusia yang digelar proletariat (pekerja).

Akibat siap meampaui batas inilah menyebabkan alam sekitar mengalami kemerosotan dari aspek hasil dan kelestariannya.

Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu 1972 menjelaskan bahawa alam sekitar adalah: “Suatu aset atau simpanan sumber-sumber alam sama ada berbentuk material dalam kelompok masyarakat atau populasi tertentu, pada waktu dan tempat yang tertentu bagi menyempurnakan dan memenuhi keperluan manusia dari masa ke semasa”1.

Ibnu Abd. Rabbihi seorang sejarawan, ahli etika dan geografi Cordova (lahir 860 M) mentakrif alam sekitar di dalam kitabnya al-Jumanah bahawa: “Alam sekitar ialah yang merujuk kepada kehidupan ciptaan Ilahi dan kebudayaan yang wujud di mana manusia dapat menjalani kehidupan di dalamnya”2.

Al-Quran dan sunnah memberikan penekanan yang serius mengenai penjagaan alam sekitar di mana kedua-dua sumber perundangan ini menyeru manusia untuk mengekalkan pemeliharaannya sebagai satu kurniaan Allah walaupun dibenarkan menggunakan sumber alam. Alam sekitar tidak terhad kepada aspek estetika dan kebersihan fizikal semata-mata. Hakikatnya keseimbangan alam sekitar memberi kesan ketara kepada keharmonian dan kesejahteraan hidup selari dengan kemajuan negara serta kemakmuran bumi. Keseimbangan ekosistem adalah matlamat dalam pengekalan alam sekitar. Tanpa rimbunan pokok, maka tadahan hujan untuk bekalan air akan mengurang. Tanpa hutan maka keupayaan menyerap gas karbon dioksida di atmosfera akan berkurangan sekaligus menaikkan suhu dunia.

Ajaran agama menjelaskan peranan alam sekitar sebagai salah satu unsur terpenting aspek ketuhanan dalam konteks kosmologi. Ajaran Islam pula menjelaskan kedudukan alam sekitar yang bakal dirosakkan oleh tangan manusia sendiri bukannay kerja jin, iblis, malaikat atau haiwan.

Kata Allah :

Telah kelihatan kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka telah lakukan supaya mereka kembali insaf. (al-Rum: 41)

Berkenaan tanggungjawab manusia memelihara alam sekitar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Dunia ini hijau dan cantik dan Tuhan telah melantik kamu sebagai pengurusnya. Dia melihat apa yang kamu lakukan. (riwayat Muslim).

Nabi SAW bermaksud; Sesungguhnya dunia ini cantik dan subur menghijau dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu (wahai manusia) selaku pengurusnya dan apa yang terdapat padanya. (Riwayat Imam At Tirmizi)

Manusia cuba capai urusan tuhan.

Jika dahulu teah muncul sihir dan ilmu perbomohan yang cuba menguasai cuaca dan perjalanan alam sekitar , kini melalui kajian sains dan teknologi manusia cuba pula mengurus dan mencipta bencana alam melalui sains tanpa memerlukan sihir lagi.

Adakah perbuatan ini mulia berbanding perbuatan syirik menggunakan sihir? Ternyata matlamatnya sama sahaja. Mutakhir ini penggunaan sains untuk menghasilkan bencana alam sebagai senjata ekologi adalah suatu yang pasti dan nyata terjadi.

Baru-baru ini Telegraph.co.uk telah menyenarai 30 teori konspirasi terbesar sepanjang zaman, dan HAARP telah menduduki kedudukan ke 27. Walaupun hanya di urutan ke-27, tetapi akhir-akhir ini HAARP menjadi lebih sering dibahas di dunia maya pasca beberapa bencana yang terjadi seperti gempa dahsyat di China pada Mei 2008 yang disyaki diakibatkan oleh HAARP.

HAARP atau yang disebut sebagai High Frequecy Active Auroral Program diduga sebagai senjata rahsia milik Amerika. Dikhuatiri senjata ini nantinya akan menyebabkan kerosakan alam yang tak boleh dipulih semula. Jika Nuklear ada perjanjian antarabangsa dan undang-undang yang melarang atau menggencatkannya, senjata memanipulasi alam sekitar ini pula tiada had dan penghalang. Amerika kerja siang dan malam agar senjata tidak masuk akal berjaya dicipta demi mengekalkan empayar neo-penjajahan mereka.

Menurut wikipedia, High Frequency Active Auroral Program atau yang lebih dikenali sebagai HAARP adalah sebuah program penyelidikan ionosfera yang dibiayai oleh Tentera Udara Amerika (USAF), Tentera Laut Amerika Syarikat, Universiti Alaska (University of Alaska) dan Defense Advanced Research Project Agency (DARPA) , dan dikendalikan bersama-sama oleh Office of Naval Research (ONR) dan Air Force Research Laboratory3.

Selain itu Universiti-universiti ternama lain juga turut dalam pembangunan projek ini, diantaranya adalah Stanford University, University of Massachussets dan sebagainya. Program HAARP bermula pada tahun 1990. ASalnya ia bertujuan meneliti ionosfera dan menyiasat potensi pembangunan teknologi untuk peranti tambahan ionosfera yang berguna untuk komunikasi radio dan keperluan pendataan4.

Mantan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS), William Cohen, pernah memberitahu satu seminar counter-terrorism pada April 1997, bahawa teroris sudah mula menggunakan `senjata ekologi’ untuk menukar cuaca, meledakkan gempa bumi atau meledakkan gunung berapi secara jarak jauh dengan menggunakan gelombang elektromagnatik5.

Menurut Cohen, perkembangan seperti di atas adalah benar. Lantaran itulah beliau
menggesa supaya usaha-usaha counter-terrorism AS diperhebatkan untuk menangani
gejala berkenaan.

Biasanya jika sesuatu kebimbangan Amerika diutarakan ia bermaksud untuk menjustifikasikan senjata atau taktik baru yang sebenarnya adalah keinginan mereka. Itulah sifat umum Yahudi -Amerika.

Oleh itu, tidak mustahil yang dimaksudkan dengan `usaha-usaha counter-terrorism AS diperhebatkan’ membawa erti bahawa AS juga wajar menguasai teknologi dan
teknosains dalam bidang menukarkan cuaca, meledakkan gempa bumi, meledakkan
gunung berapi secara jarak jauh menggunakan teknologi elektromagnatik dengan
lebih baik dan lebih canggih daripada yang ‘kononnya’ dikuasai oleh pihak teroris?

Sebab itulah banyak pihak mempercayai bahawa tentera udara AS kini mempunyai
kemampuan memanipulasikan cuaca, sama ada untuk ujian atau kegunaan sebagai
senjata ketenteraan6.

Persoalan menarik yang berhubung kait dengan keinginan Amerika 1997.

  1. Tsunami di Aceh, gempa bumi di Pulau Nias, perlanunan di Selat Melaka. Adakah ketiga-tiganya mengandungi agenda geopolitik asing terhadap Malaysia dan Indonesia di abad ke-21? Soalan ini wajar dihalusi oleh kerajaan Malaysia dan Indonesia yang prihatin terhadap kesejahteraan Asia Tenggara, khususnya wilayah Nusantara yang mewarisi sejarah persahabatan sejak zaman berzaman.Keprihatinan ini wajar berpaksikan hakikat bahawa di abad ke-21 memang ada kuasa besar yang mahu menguasai beberapa lokasi strategik di Asia Tenggara. Antara lokasi tersebut ialah Selat Melaka yang dikuasai bersama oleh Malaysia dan Indonesia. Adakah satu kebetulan apabila pada 17 Disember 2004, Presiden George W. Bush mengeluarkan arahan eksekutif memberikan AS kuasa mengawal seluruh lautan di dunia, dan sembilan hari sesudah itu terjadi gempa bumi dan tsunami di perairan Aceh, Indonesia?
  2. `Misi kemanusiaan’ AS ke Aceh dikepalai oleh Leftenan Jeneral Blackman, Jeneral perang yang mengepalai pencerobohan AS ke Baghdad pada Mac 2003.
  3. Korea Utara dikatakan telah mengalami musim kemarau yang panjang dan kemudiannya diikuti pula oleh hujan dan banjir. Keadaan ini telah memusnahkan seluruh sistem pertanian di negara tersebut. Tidakkah ini akibat modifikasi cuaca yang digunakan sebagai senjata strategik?
  4. Negara-negara seperti Iraq, Iran dan Syria juga mengalami keanehan cuaca sepanjang 1999. Adakah ini satu kebetulan? Atau, inikah kesannya manipulasi cuaca?
  5. Afghanistan pula mengalami kemarau empat tahun berturut-turut sebelum ia dilanda
Peperangan Antikeganasan Global (PAG) pada 2001. Akibatnya, seluruh ekonomi negara itu musnah dan rakyat jelatanya dicengkam kebuluran.

Adakah ini satu kebetulan? Bukankah ini kesan manipulasi cuaca yang digunakan
sebagai senjata strategik oleh sesetengah kuasa besar dunia?

Pada tahun-tahun awal abad ke-20, seorang saintis mistik , Nicholai Tesla, membuat penemuan bahawa fungsi bumi sebagai grid elektrik global, berdenyut pada frekuensi yang teramat rendah, dipanggil ELF [Frequency sangat rendah]. Seterusnya, Tesla mendapati bahawa grid elektrik global ini berfungsi sangat tepat, dan berterusan. Tetapi apabila mereka memancarkan frekuensi pada frekuensi yang sama, mereka boleh membuat dan mengendalikan semua cuaca dan fungsi tektonik bumi.

Idea di sebalik Kawalan Cuaca adalah mudah, jika anda melihat sesuatu bencana alam, gempa misalnnya, ada suatu kuasa tersebunyi yang menggerakkan bencana berkenaan. Hal ini dipercayai suatu getaran gelombang dan ia boleh dimanipulasi.

Didedahkan juga hari ini projek rahsia bernilai $30 juta oleh Pentagon, dinamakan HAARP (High-Frequency Active Auroral Research Program) dibuat untuk dipancar (dengan kekuatan) lebih 1.7 gigawatts (billion) dengan kuasa radiasi ke arah ionosfera - lapisan elektrik yang dicaj di atas atmosfera bumi. Untuk mudah difahami 'apparatus' adalah timbal balik daripada menerimanya. Ia akan menghangatkan lapisan atas atmosfera. Setelah (dipanaskan) dan mengubah (kestabilan) ionesfera, radiasi akan memantul balik ke arah bumi dalam bentuk gelombang yang tegar sehingga menghentam tubuh kita, tanah dan lautan7.

Saintis terkenal dunia Dr Rosalie Bertell mengesahkan bahawa Saintis Tentera Amerika memang bekerja untuk menjadikan sistem cuaca sebagai senjata yang berpotensi. Kaedah termasuk mencipta ribut dan pengalihan wap di atmosfera bumi untuk menghasilkan kemarau yang disasarkan atau penghasilan banjir8.

Pada tahun 1970-an, bekas penasihat Keselamatan Negara (US) Zbigniew Brzezinski telah meramalkan dalam bukunya "Between Two Ages" bahawa:

"Teknologi akan menyediakan, kepada pemimpin-pemimpin negara-negara besar, teknik untuk melakukan peperangan rahsia, di mana hanya sedikit sahaja pasukan keselamatan. Pengubahsuaian cuaca boleh digunakan untuk menghasilkan tempoh yang lama bagi kemarau atau ribut. "

Marc Filterman, bekas pegawai tentera Perancis, menggariskan beberapa jenis "senjata tidak konvensional" menggunakan frekuensi radio. Beliau merujuk kepada perang cuaca , menunjukkan bahawa Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet telah "menguasai pengetahuan yang diperlukan untuk melepaskan perubahan mendadak cuaca (taufan, kemarau) di awal 1980-an.9 Teknologi ini membuatnya "mungkin untuk mencetuskan gangguan atmosfera dengan menggunakan radar frekuensi sangat rendah (ELF).

Menipu massa adalah agenda biasa Amerika

HAARP telah dibentangkan kepada umum sebagai program penyelidikan saintifik dan akademik. Tentera AS seolah-olah mencadangkan, bahawa tujuan utama HAARP adalah untuk "mengeksploitasi ionosfera untuk keperluan Jabatan Pertahanan10.

Tanpa secara jelas merujuk kepada program HAARP, satu kajian Tentera Udara AS menunjuk pada penggunaan "pengubahsuaian ionosfera" sebagai satu cara untuk mengubah corak cuaca serta kononnya hanya untuk mengganggu komunikasi musuh dan radar11.

Menurut Dr Rosalie Bertell juga, HAARP adalah sebahagian daripada sistem senjata bersepadu, yang mempunyai kesan alam sekitar yang berpotensi merugikan:

Jika benar akan HAARP benar-benar dijadikan senjata massal dan bukan sekadar iuntuk memecah kod rahsia komunikasi musuh,maka AS memang sedang mengendalikan cuaca, gempa bumi, badai, bencana kelaparan dan sebagainya. Kreativiti manusia yang zalim da toghut tidak akan berhenti kerana selagi hayat dikandung badan, pemikiran dan tenaga akan dikerah untuk pengekalan kuasa dunia mereka.

Amerika kian berusaha jadi juara bencana alam

Baru-baru ini Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menyatakan tegurannya kepada kerajaan Malaysia terus mengadakan kerjasama latihan ketenteraan Amerika dengan Angkatan Tentera Malaysia. Maklumat mengenai kira-kira 300 anggota tentera Amerika tiba di Terengganu bagi menjalani latihan tentera bersama-sama dengan Angkatan Tentera Darat Malaysia adalah petanda jalinan Malaysia dengan tentera Amerika terus akrab.

Tentera Amerika tiba dengan sebuah pesawat boeing 777 yang mendarat di Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu malam Khamis, 11 September 2014.

Menurut maklumat umum tujuan utama eksesais bilateral ini dikatakan adalah untuk meningkatkan tahap pengetahuan dan pengalaman kepada peserta khususnya dalam pengurusan bencana alam dan perlaksanaan Operasi Pengaman Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Namun benarkah Amerika benar-benar mahir serta ikhlas mendidik masyarakat dunia berkenaan bencana alam sedangkan ramai inteegensia negaranya sendiri mengesyaki sesuatu agenda jahat yang dilakukan oleh Pentagon melalui agenda penguasaan alam semulajadi dan cuaca.



Muhammad Nuruddin bin Bashah

017 6291368


1 Muhammad Sa’id dan Rasyid Ahmad. 1986. Al-Bi’ah wa musykilatiha. Kuwait: Maktabah al-Falah. Hal. 25
2 Muhammad Abd al-Qadir Al-Fiqqiyy. 1993. Al-Bi’ah Musykiluha wa Qadayaha. Kaherah: Maktabah Ibn Sina. Hal. 9
5 Others are engaging even in an eco-type of terrorism whereby they can alter the climate, set off earthquakes, volcanoes remotely through the use of electromagnetic waves.” – William S. Cohen, U.S. Secretary of Defense, 1997 http://www.paranoiamagazine.com/2013/01/invisible-warfare-geophysical-weapons-of-the-secret-government/
6
8 The Times, London, 23 November 2000
9 . Intelligence Newsletter, December 16, 1999
10 Nicholas Begich dan Jeane Manning, dalam The Military's Pandora's Box, Earthpulse Press.

11 Air University of the US Air Force, AF 2025 Final Report
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...