Pembaca Setia

Saturday, December 28, 2013

Pemergian seorang Tokoh Guru Al Quran; Ustaz Said Saaban

Allahyarham Ustaz Said Saaban adalah seorg insan yg byk berjasa pd hidup saya.Beliau lah yg mengesan dan mengajar bakat taranum saya sejak Darjah 5 dulu. Beliau mengasuh bakat alquran saya sejak itu.

Krn jasa beliau juga,saya bpeluang melangkah kaki ke SMKA Al-Mashoor (L).Di Almashoor,walau lewat mlm,sanggup lagi beliau menyemak bacaan alquran saya.Masih saya ingat lagi,ketika saya Tingkatan 1 pd Tahun 1995,masa itu saya dijemput oleh JAKIM utk membuat persembahan bacaan al-quran di Majlis Sambutan Maal Hijrah di Stadium Negara,sanggup beliau menjadi teman sebilik dgn saya,menemani saya di mana saja utk pastikan saya boleh membaca dgn baik.

Sungguh,krn didikan beliau juga, saya jadi manusia pd hari ini.Lewat ptg semalam,Allah menjemput beliau kembali bertemu Allah.Hari ini adalah pertemuan terakhir saya dgn Almarhum Tuan Guru saya yg saya hormati ini.Hidupnya utk alquran.Hanya Allah dpt membalas jasamu wahai Tuan Guruku.

Moga Allah mengampuni dan merahmatimu wahai Tuan Guruku. Alfatihah
-----------------------------------------------------

Zarifi adalah sahabat saya sejak Tingkatan 1 di Al Mashoor. Kerana bakat dan suara taranum beliau saya ingin mendekati pelajar low profile ini di sekolah walaupun saya tidak setaraf beliau dan rakan-rakan dlam bertaranum...jelas jasa dan bakti Ustaz Said bukan sedikit. Beliau sanggup keluarkan wang sebagai hadiah saban waktu jika ada mana-ana pelajar yang membaca Al Quran dengan baik.

Ustaz Said juga adalah warden sekolah yang memahami kehendak dan kebajikan pelajar. 

Semoga ruh Ustaz Said bersemadi bersama para pejuang agama. Manakala sahabat saya Zarifi saya doakan kebahagiaan dan kejayaan kepada beliau.

Muhammad Nuruddin Bashah

Friday, December 27, 2013

APLIKASI ILMU SEJARAH BAGI MAHASISWA BERMISI


APLIKASI ILMU SEJARAH BAGI MAHASISWA BERMISI1
Muhammad Nuruddin Bashah2
Bc Hons Eng (Material) UM


Muqaddimah
Ilmu sejarah kerap dianggap ilmu ‘nasi tambah’ malah subjek ini di universiti dianggap melukut di tepian gantang. Mahasiswa graduasi sejarah tidak dianggap ‘qaidah sulbah’ dalam perjuangan dakwah, hidup bermasyarakat serta dalam alam pekerjaan Malaysia yang hanya menilai manusia sebagai komoditi berkelas tertentu. Rata-rata majikan memilih mahasiswa ‘mesin’untuk menguntungkan kantung akaun mereka.

Ilmu ini sebenarnya adalah didikan asas yang boleh ditemui mudah melalui manhaj didikan Al Quran, malah banyak korpus Hadis Rasulullah bermetodologikan laras ilmu sejarah. Namun nilai persejarah dalam dalil naqli / normatif bukan bersifat ‘historical approach’, sebaliknya lebih kepada ibrah (ibarat atau pengajaran) atau falsafah sesudah sesuatu peristiwa itu dijelaskan.

Lantaran itu beza Bible dengan Al Quran adalah, Bible kaya dengan tarikh (diyakini hasil tokok tambah para penulis dan dinisbahkan kepada para Hakim Yahudi / Nabi bukan Rasul), manakala Al Quran tidak dinyatakan tarikh atau nama tempat yang tepat dari aspek geografi.

Istilah Sejarah berasal dari bahasa Arab iaitu ‘Syajaratun yang berarti pokok. Penggunaan kata tersebut dalam konteks masa lalu mengacu pada pohon silsilah. Dalam hal ini makna sejarah itu hanya mengacu pada masalah asal usul atau keturunan seseorang.

Maksud Sejarah yang lebih dekat dengan pengertian, terkandung dalam bahasa Yunani iaitu Historia yang berarti Ilmu atau Orang pandai. Dalam bahasa Inggeris, History iaitu masa lampau umat manusia3.

Menurut "Bapa Sejarah Sekular" Herodotus, Sejarah ialah satu kajian untuk menceritakan suatu kitaran jatuh bangunnya seseorang tokoh, masyarakat dan peradaban.
Ibnu Khaldun, mendefinisikan sejarah sebagai catatatan umat manusia atau peradapan dunia dan tentang perubahan-perubahan yang terjadi pada watak masyarakat itu.

Aristoteles, menyatakan bahawa sejarah adalah suatu sistem yang meneliti suatu kejadian dalam bentuk kronologi dan semua peristiwa masa lalu mempunyai catatan dan bukti-bukti yang kuat.

Arab juga menggunakan kalimah ‘sirah’ iaitu perjalanan untuk menggambaran cerita hidup seseorang. Lantaran itu kisah Rasulullah disebut Sirah bukannya shajarah kerana tarikh dan nama-nama kaum keluarga, silsilah Rasulullah tidak dititik berat berbanding perjalanan pra-nubuwwah, perjuangan dakwah Rasulullah.

Siapa mahasiswa bermisi?
Penulis mensasarkan kertas ini untuk menyunik minat dan ghairah mahasiswa yang bermisi untuk menerapkan kecintaan dan cakna yang optima terhadap disiplin ilmu sejarah. Misi disini pastilah bukan misi menggenggam ijazah, memburu CGPA, berusaha menjadikan pinjaman sebagai biasiswa atau hanya terliur melihat iklan-iklan jawatan eksekutif syarikat ternama dalam harian Metro.

Misi di sini pastilah misi memain peranan sebagai Khalifah di muka bumi, memastikan setiap sistem, sosial, tempat kerja, negeri, seterusnya negara agar tunduk kepada syariah Islam walaupun apa metod sekali pun. Jika di dalam dada mahasiswa tiada tekad itu dalam setiap minit kehidupan, mereka pastilah bukan mahasiswa bermisi sebaliknya hanya manusia bersifat mesin/jentera yang efisyen mampu mengeluarkan hasil menguntungkan kapitalism semata-mata.

Ciri Mahasiswa bermisi untuk persediaan menjadinkhalifah menurut manual Al Quran4:
  1. Luas ilmu dan kekuatan fizikan (bastatan fi al-`ilmi wa al-jism) dalam konteks Talut,


Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan Dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". ( Al baqarah : 247)

  1. Penjaga dan pengurus yang baik serta berpengetahuan (hafizun `alim) dalam konteks Nabi Yusuf `a.s.

Yusuf berkata: "Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan hasil bumi (Mesir); Sesungguhnya Aku sedia menjaganya Dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya". (Yusuf: 55)

3. Kuat dan Amanah (al-qawiyy al-amin)dalam konteks Nabi Musa `a.s.
salah seorang di antara perempuan Yang berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambilah Dia memjadi orang upahan (mengembala kambing kita), Sesungguhnya sebaik-baik orang Yang ayah ambil bekerja ialah orang Yang Kuat, lagi amanah". ( Al Qasas : 26)


Menurut Ibnu Khaldun.
Sejarah adalah catatan tentang masyarakat umat manusia atau peradaban dunia, tentang perubahan-perubahan yang terjadi pada watak-watak masyarakat itu, seperti keliaran, keramahtamahan dan persaudaraan golongan, tentang revolusi-revolusi dan pemberontakan-pemberontakan oleh segolongan rakyat melawan golongan yang lain dengan akibat timbulnya kerajaan-kerajaan dan negara-negara, dengan tingkat bermacam-macam, tentang bermacam-macam kegiatan dan kedudukan orang, baik untuk mencapai penghidupannya, mahupun dalam bermacam-macam cabang ilmu pengetahuan dan pertukangan, dan pada umumnya tentang segala perubahan yang terjadi ke dalam masyarakat kerana watak masyarakat itu sendiri ………………….
Contoh pengamatan sisi sejarah Ibnu Khaldun
  1. Kekuatan kedaulatan (al-mulk) tidak dapat dipertahankan kecuali dengan mengimplementasikan syariah;
  2. Syariah tidak dapat diimplementasikan kecuali oleh sebuah kedaulatan (al-mulk);
  3. Kedaulatan tak akan memperoleh kekuatan kecuali bila didukung oleh sumber daya manusia (ar-rijal);
  4. Sumber daya manusia tidak dapat dipertahankan kecuali dengan harta benda (al-mal);
  5. Harta benda tidak dapat diperoleh kecuali dengan pembangunan (al-‘imarah);
  6. Pembangunan tidak dapat dicapai kecuali dengan keadilan (al-‘adl);
  7. Keadilan merupakan tolak ukur (al-mizan) yang dipakai Allah untuk mengevaluasi manusia; dan
  8. Kedaulatan mengandung muatan tanggung jawab untuk menegakkan keadilan.

Penulisan sejarah ada pelbagai jenis. Secara ringkasnya:
  1. Penulisan dalam bentuk kronologi, time line. Bentuk ini paling asas yang perlu mahasiswa kenali dan ada simpanan time line untuk pelbagai skop atau tajuk sejarah. Misalnya time line kemunculan ilmuan Islam. Jika tidak dikenali time line, kita tidak akan memehami rentetan, aspek geografi, politik dan sosio budaya para ilmuawan tersebut.
  2. Penulisan metos-sejarah. Paling mudah adalah karya Sulalatus Salatin. Terdapat banyak aspek epik Hindu, Epik Rom diselitkan.
  3. Penulisan sejarah berasaskan peristiwa besar, misalnya perang. Ini adalah kaedah popular Ibnu Ishaq dalam karyanya Al Maghazi dan dikembang oleh Ibnu Hisyam.
  4. Penulisan sejarah berasaskan tokoh utama negara- misalnya Sultan. Bustanul Salatin (Taman Para Sultan), Hikayat Raja-raja Pasai, Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Anul Syirwan (Parsi), Hikayat Ali Hanafiyah dan sebagainya. Qisasul Anbiya’ ( Hadiyah Salim) dan Hayatus Sahabah (Sheikh Mohd. Yusof al-Kandhalaw) , Tarikh Khulafa’ ( Imam As-Suyuthi.) adalah antara karya besar.

Cabang kepada ilmu sejarah menurut Ibnu Khaldun
  1. Pengasas sains historiografi (usul at tarikh)
  2. Ilmu kebudayaan dan cara hidup.
  3. Sains Sosial (ilm al Umran)
  4. Politik- polisi
  5. Geografi
  6. Perbandaran

Mahasiswa mungkin perlu mengambil semangat berfikir Ibnu Khaldun dalam membawa misi perjuangan pasca kampus. Antara jasa Ibnu Khaldun beliau adalah pengasas (pioneer) bagi beberapa disiplin ilmu-cara fikir.
  1. Falsafah sejarah - Tokoh seperti HAMKA mungkin contoh terbaik untuk kita melihat kejayaan disiplin ilmu ini.
  2. Pengasas fahaman semangat kekitaan / kemakmuran sejagat(umran al alam).
  3. Pengasas disiplin ilmu perancangan wilayah.
  4. Memecah fahaman bahawa assobiyah itu perlu.
  5. Teori siklus sejarahnya amat berguna.

Sejauh mana Mahasiswa mengambil iktibar melalui pembacaan:
  1. Sirah Sahifah Madinah5 (Perlembagaan Madinah) dan Sulh Hudaibiyah (Perjanjian Hudaibiyah).
  2. Sikap Himayah- assobiyah yang terpuji
  3. Iktibar teori Machievelli dalam The Prince
    1. Politik negara
    2. politik tempat kerja
  4. Teori sejarah konspirasi
    1. Semua perang ada pengasasnya.
    2. Semua ideologi ada pengasasnya
  5. Sejarah perjuangan mahasiswa- zaman sosialis, Islamik, Liberal.
  6. Kejatuhan dan kemunculan sesebuah dinasti pemerintahan Islam - dengan darah, perpecahan, takfir, korupsi, zalim, mazhab.
  7. Sejarah ideologi
  8. Sejarah Perang Dunia yang mengubah landskap politik-polisi dunia

Kepentingan ambil tahu prinsip sains sosial (Ilm al Umran).
  1. Sosiologi yang digelar oleh Ibnu Khaldun Ilmu Al Umran adalah cabang sains sosial berasal dari bahasa Latin yaitu Socius yang berarti kawan, teman sedangkan Logos berarti ilmu pengetahuan. Ungkapan ini dipublikasikan diungkapkan pertama kalinya dalam buku yang berjudul "Cours De Philosophie Positive" karangan August Comte (1798-1857). Walaupun banyak definisi tentang sosiologi namun umumnya sosiologi dikenal sebagai ilmu pengetahuan tentang masyarakat.
  2. Kajian sains sosial meliputi kajian tentang proses kehidupan sosial manusia seperti sosialisasi manusia, interaksi sosial, perubahan budaya, perubahan sosial, stratifikasi sosial atau kelas sosial, mobiliti dan konflik sosial dan sebagainya
  3. Dalam Islam ilmu muamalah adalah ilmu sains sosial dan ikhtisas yang holistik.
  4. Para mahasiswa yang faham kepentingan sains sosial akan optimis dengan kemapanan ekonomi dan kepentingan ekonomi tanpa manipulasi.
  5. Umran berasal daripada perkataan amara yang bermakna rumah atau bangunan yang mewakili simbolik kemajuan dan peradaban. Juga bermaksud melimpah ruah, kemakmuran. Ia mula digunakan oleh Ibnu Khaldun.
  6. Ibnu Khaldun juga perkenalkan konsep ‘umran al alam (kemakmuran sejagat, semangat kekitaan).
  7. Teori “`umran al-`alam” telah mula diperkenalkan oleh Ibn Khaldun bagi menangani
krisis politik dan sosioekonomi di Asia Barat, khususnya di Andalus dan Afrika Utara pada abad ke-14M akibat berlakunya keruntuhan agama dan akhlak serta perpecahan sesama umat Islam disebabkan perbezaan mazhab, serta kesan dan pengaruh kebudayaan dan pemikiran Parsi dan Yunani kuno6.
  1. Umat Islam pada ketika itu tidak memahami hukum masyarakat dan alam yang sudah ditentukan oleh Allah Ta`ala serta kurang prihatin terhadap penjagaan dan pemeliharaan alam sekitar yang memberi kesan kepada kehidupan.
  2. Walaupun dikatakan bahawa masyarakat dan alam di sekelilingnya sering berubah-ubah mengikut peredaran masa, namun perubahan itu berlaku dalam ketentuan Allah Ta`ala yang tidak berubah
    1. tabi`at al-`umran” (hukum masyarakat)dan
    2. tabi`at al-kawn” (hukum alam)7.

Apakah fokus mahasiswa selepas kampus
  1. Bekerja, memiliki keluarga, anak, menunaikan Haji, pencen, mengaji/belajar ilmu agama- mati.
  2. Misi - Fokus NGO/ Politik/ Dakwah Fardi/Jamaah - bekerja untuk menampung kegiatan yang menjadi misi mereka.
  3. Menjadi ilmuan/tokoh, intelegensia- memperhebat, mempopular dakwah melalui ketokohan,pengaruh diri yang berjaya diperolehi.
  4. Misi NGO/Politik/Dakwah Fardi/Jamaah secara murabitun, makan minum melalui badan yang disertainya.

Apa pun fokus mahasiswa, ilmu sejarah yang holistik sebagaimana tinggalan Ibnu Khaldun perlu menjadi teras. Malah tidak keterlaluan jika Ibnu Khaldun menganggap ilmu sejarah sebagai ‘mahkota pengetahuan’. Pada penulis seasas-asas ilmu sememangnya ilmu Usuluddin. Namun yang memeriahkan kehidupan kita menacap aqidah diri sendiri, keluarga dan masyaraka, dalam keghairahan kita membawa misi dakwah, ilmu sejarah dan sains sosial menjadi sendi-sendi kuat yang memastikan rangka dakwah kita kekal lama dan istiqamah.

Ilmu sejarah/ ilmu umran menjadikan mahasiswa sebagai pekerja yang adil, baik, telus, faham fiqh awlawiyat, faham fiqh waqii’ dan emperis dalam menilai serta faham pengurusan risiko (FMEA), faham kitaran peradaban yang menghendaki kita mengamalkan Plan Do Check Action (PDCA) dalam pengurusan serta bermisi dengan menetap objektif (management by objective /MBO)

Cara menilai sesebuah mesyarakat menggunakan teori Ibnu Khaldun;

  1. Kenali sejarah (At Tarikh) masyarakat / rakan sekerja/ seperjuangan.
Bina kerjasama, team building ( ijtima’ insani)

  1. Kemakmuran sejagat, menilai pemboleh ubah-pembolehubah yang tetap seperti hukum alam, tabiat manusia dan sebagainya. ( umran al alam)

  1. Menurut Zuriah Abdul Rahman, Ibnu Khaldun telah mengajar pengurukan risiko (risk management) melalui sejarah; 8
    1. Individu yang berjaya , organisasi , negara dan negara-negara memahami konsep risiko dengan baik dapat untuk menguruskannya untuk faedah mereka.
    2. Sebaliknya kejatuhan banyak entiti-entiti ini adalah disebabkan oleh ketidakmampuan mereka untuk menguruskan ketidaktentuan yang mengelilingi mereka, iaitu gagal alam pemetaan ufuk dan meninggalkan masa depan mereka kepada nasib .
    3. Ibn Khaldun percaya bahawa kejatuhan masyarakat bukan disebabkan hanya oleh dalaman (internal) dan luaran (external) revolusi dan serangan tetapi juga oleh penentu psikologi dalaman.
    4. Pada zaman moden, acara-acara seperti jatuh bahagian pasaran , pengambilalihan , terlepas peluang dan banyak lagi hasil langsung inersia atau tidak dapat memenuhi tahap ancaman selari persekitaran .
    5. Selain daripada persekitaran luar yang menentukan nasib organisasi, persekitaran dalaman seperti budaya politik dan menguruskan risiko-risiko yang timbul daripada dan organisasi elemen yang penting untuk kelangsungan hidup organisasi perniagaan.

Penutup
Pembentangan ini diharapkan menjadi suntikan untuk para mahasiswa menjadi pencinta ilmu sejarah dan memahami gelagat manusiawi. Dalam usul Ad Dakwah mengenali golongan mad’u juga adalah sebahagian asas dan ia berkesan jika sejarah dan sosiologi mad’u dipelajari. Membaca, mengkaji, menghurai serta berdiskusilah wahai mahasiwa, jangan padamkan sinar bitara dalam perbendaharaan akal dan nurani anda.

24 Disember 2013
1.15 ptg Bertam Putra

1 Dibentang untuk mahasiswa USM, Kafa , 9.00 malam 24 Disember 2013
2 Penulis bebas dan penganalisa isu syariah, sosial. Menulis makalah dalam pelbagai majalah dan web untuk skop sejarah, sosial, ekonomi, sains dan isu antarabangsa. Penulis boleh dihubungi melalui : jihadin82@yahoo.com/ 017-6291368. Lawati blog : http://laman-munawwarah.blogspot.com/ , http://landskapsiasah.blogspot.com/ , http://munawwarah.blogdrive.com/ , http://pentaskajibuku.blogspot.com/

3 Toto Suharto, Epistemologi Sejarah Kritis Ibnu Khaldun, Yogyakarta. 2003
4 Rujuk kertas penulis dalam blog : http://munawwarah.blogdrive.com/archive/450.html
5 23 fasal piagam tersebut membicarakan tentang hubungan antara umat Islam sesama umat Islam iaitu antara Ansar dan Muhajirin.
24 fasal yang berbaki membicarakan tentang hubungan umat Islam dengan umat bukan Islam iaitu Yahudi.

6 Mahayudin Hj Yahaya, ‘Umran Al ‘Alam Dari Perspektif Ibn Khaldun: Suatu Anjakan Paradigma, International Journal of West Asian Studies Vol. 3 No. 1, 2011 (pp 1-28) http://journalarticle.ukm.my/2034/1/index.pdf

7 Ibid

8 Zuriah Abdul Rahman IBN KHALDUN’S NEW SCIENCE AND ITS CONTRIBUTION TO THE SOCIAL SCIENCES AND RISK MANAGEMENT http://www.uned.es/congreso-ibn-khaldun/pdf/14%20Zuriah%20Abdul%20Rahman.pdf

HALANGAN PERLAKSANAAN SYARIAH DI MALAYSIA DAN CADANGAN PENYELESAIAN


HALANGAN PERLAKSANAAN SYARIAH DI MALAYSIA DAN CADANGAN PENYELESAIAN
Susunan semula : Muhammad Nuruddin Bashah1
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara

"Orang berbuat bala cara laki-laki perempuan satitah Dewata Maha Raya jika merdeka bujang palu seratus rotan. Jika merdeka beristeri atau perempuan bersuami ditanam hinggakan pinggang dihambalang dengan batu matikan."
- Batu Bersurat Terengganu, 22 Februari 1303

  1. Pelaksanaan syari`at (tatbiq al-shari`ah)2.
  2. Syari`at adalah cara hidup yang lengkap (the complete way of life) yang mengatur segala dimensi kehidupan manusia: hubungannya dengan Tuhan dan hubungannya dengan sesama manusia sebagaimana yang diperincikan dalam pelbagai disiplin ilmu seperti`ibadat, munakahat, mu`amalat dan jinayat.
  3. Dengan demikian konsep pelaksanaan syari`at harus difahami dalam pengertian luas, termasuk dimensi hukum-hakamnya, semangatnya, akhlaknya, dan maqasidnya iaitu objektif pemeliharaan agama, jiwa, akal, keturunan dan harta.

3 segmen masyarakat

  1. Golongan yang menolak sama sekali Undangundang Islam dan kemungkinan Undangundang
Islam dilaksanakan.
  1. Golongan yang menerima Undang-undang Islam tetapi tidak yakin dengan kemungkinan
Undang-undang Islam dapat dilaksanakan sepenuhnya.
  1. Golongan yang menerima Undang-undang Islam dan yakin bahawa Undang-undang Islam dapat dilaksanakan sepenuhnya.

Salah faham tentang perlaksanaan syariah

  1. Faham syariat hanya hudud dan menganggap melaksana hudud sahaja akan membuktikan perlaksanaan 100% hukum Islam.
  2. Hukum Hakam Akidah, Hukum Hakam Akhlak dan Hukum Hakam Amali. Iaitu hukum hakam berkaitan perbuatan manusia.
  3. Hukum Hakam Amali ini pula terbahagi kepada dua bahagian yang besar, iaitu
    1. Hukum Hakam Ibadat dan
    2. Hukum Hakam Muamalat (transaksi).
  4. Muamalat pula dipecahkan kepada beberapa bahagian, iaitu
    1. Hukum Hakam Kekeluargaan,
    2. Hukum Hakam Madani (sivil),
    3. Hukum Hakam Jenayah (hudud, qisas dan takzir),
    4. Hukum Hakam Perundangan,
    5. Hukum Hakam Kenegaraan,
    6. Hukum Hakam Antarabangsa dan Hukum Hakam Ekonomi .

Contoh wujud ruang perlaksanaan hukum jenayah islam tidak dimanfaatkan.
Isu sebat Kartika.
  1. Mekanisme pelaksanaan sebat dalam Undang-undang syariah Malaysia telah ada, didapati ianya telah wujud sejak 1987 lagi di negeri Kelantan yang dilihat sebagai pelopor pelaksanaan hukuman sebat di negara ini.
  2. Kelantan mengkanunkan Kaedah Hukuman Sebat 1987 (mengandungi 11 peruntukan) bagi membolehkan hukuman sebat rotan yang diperuntukkan di bawah Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985 dilaksanakan
  3. Sepuluh tahun selepas Kelantan melaksanakan hukuman sebat rotan, negeri lain misalnya Wilayah Persekutuan mula membuat peruntukan berkaitan sebat yang tidak jauh berbeza daripada Kaedah Hukuman Sebat Kelantan 1987.
  4. Sejak tahun 1997, Akta Tatacara Jenayah Syariah (WP) 1997 telah mempunyai dua seksyen (iaitu s. 125 dan 126) yang memperuntukkan mengenai kaedah pelaksanaan sebatan.
  5. Sebelas kesalahan yang diperuntukkan hukuman sebat di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah. Kesalahan tersebut ialah persetubuhan luar nikah, mukaddimah zina, perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah, sumbang mahram, pelacuran, melacurkan isteri atau anak, muncikari, liwat, musahaqah, minum minuman yang memabukkan dan menyebarkan doktrin palsu.
  6. Tetapi, malang, realitinya tidak ada satu kes pun yang dijatuhkan hukuman sebat rotan oleh hakim syariah.
  7. Orang-orang Islam seharusnya mendakwa bahawa mereka berhak di bawah Perkara 3(1) mengikut cara hidup mereka berasaskan kepada ajaran-ajaran Islam.
  8. Perkara 37 dan jadual ke 4 Kedudukan istimewa Islam boleh dilihat dari bentuk sumpah jawatan bagi Yang di Pertuan Agong.
  9. Perkara 11, Fasal (4) mernperuntukkan "Undang-Undang Negeri, boleh mengawal dan menyekat pengembangan apaapa iktikad atau kepercayaan ugama antara orang-orang yang menganuti ugama Islam".
  10. Perkara 12 Fasal (2) pula memperuntukan bahawa adalah sah bagi Persekutuan dan sesuatu negeri menubuhkan atau menyenggara institusi-institusi Islam dan mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran Islam dan melakukan apa-apa perbelanjaan yang diperlukan bagi maksud itu.

Kondisi syariah di Malaysia menurut Dr Aziz Bari3
  1. Pemerintah mengguna hujah escapisme, anggap perlaksanaan syariah banyak rukhsah dan boleh ditangguh kerana tidak sesuai.
  2. Istilah sekular tiada dalam perlembagaan negara. Hanya ada dalam kertas putih Constitutional Proposals For The Federation of Malaya, London, HMSO 1957.
  3. Akta parlimen boleh digubal atau dipinda. Bergantung kepada kehendak dan usaha parlimen.

Halangan perlaksanaan undang-undang Islam (jenayah)

Menurut Dr Abdul Aziz Bari, perlu pinda4;
  1. Akta Mahkamah Keadilan 1964.
  2. Kanun Kesiksaan
  3. Kanun Acara Jenayah
  4. Akta Keterangan 1950
  5. Akta Mahkamah Syariah 1984
    1. menghadkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dalam menjatuhkan hukuman penjara tidak lebih 3 tahun atau denda tidak melebihi 5 ribu ringgit atau sebat tidak lebih 6 sebatan atau kombinasi mana-mana hukuman itu. (3,5,6)
    2. Bidang kuasa ini masih rendah atau sempit jika dibandingkan dengan bidang kuasa Mahkamah Majistret Kelas Pertama. Akta Mahkamah Rendah 1948 memberi bidangkuasa jenayah kepada Mahkamah Majistret Kelas Pertama menjatuhkan hukuman sehingga sepuluh tahun penjara atau rotan 12 kali atau gabungan kedua-dua.
  6. Akta Undang-undang Sivil 1972
    1. Kini ia menjadi ‘hub’ mengaut common law ke dalam mahkamah sivil Malaysia.
    2. Perlu dipinda untuk mengimport prinsip Islam dalam akta ini.
  7. Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutan Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama.
    1. Parlimen menggubal undang-undang dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama manakala Dewan Undang Negeri menggubal undang-undang dalam Senarai Negeri dan Senarai Bersama.
    2. Perkara jenayah terletak di dalam item 4 Senarai Persekutuan. Jika undang-undang hudud tertentu seperti mencuri ingin digubal oleh Dewan Undang Negeri Pindaan terhadap Item 4 ini perlu dilakukan terlebih dahulu.

Pandangan Prof Ahmad Ibrahim
  1. Menerima perlembagaan Malaysia itu secara positif berusaha melaksanakannya supaya menegakkan prinsip-prinsip kerajaan lslam.

23 Disember 2013
10.50 malam

1 Penulis bebas dan penganalisa isu syariah, sosial. .Menulis makalah dalam pelbagai majalah dan web untuk skop sejarah, sosial, ekonomi, sains dan isu antarabangsa. Penulis boleh dihubungi melalui : jihadin82@yahoo.com/ 017-6291368.
2 Dr.. Zulkifli Hasan Exco ABIM Pusat (Syariah dan kewangan Islam) Timbalan Pengerusi BIRO Aantarabangsa dalam presentasi bertajuk : Tentangan Pelaksanaan Syariah di Malaysia: Tohmahan dan Kefahaman (Perspektif Undang-undang)
3 Dr. Abdul Aziz Bari, Islam dalam Perlembagaan Malaysia, 2005

4 Ibid 

Sunday, December 22, 2013

Demi kelangsungan diktator -Amerika jadi pembekal senjata


Demi kelangsungan diktator -Amerika jadi pembekal senjata
Muhammad Nuruddin Bashah

Sebut sahaja nama diktator ata pemerintah zalim seluruh dunia. Mereka pasti ada yang mendanai, ada yang menaja malah ada yang menjadi pencatur kemunculan para diktator ini.

Baik Idi Amin di Uganda, Gadafi di Libya, Slobodon Milosevic di Bosnia, Ferdinand Marcos di Filipina, Gamal Abdul Nasir dan Anwar Saddat di Mesir hinggalah Saddam di Iraq kesemuanya ada kaitan dengan pengaruh dan dana White House.

Ada banyak pendedahan para intelegensia dan ahli akademik Barat yang mengaitkan gerakan yahudi rahsia bernama Freemanson sebagai pencatur utama bencana dan kemunculan diktator terutama di dalam dunia Islam. Malah bukan sahaja dunia Islam, negara-negara membangun atau negara dunia Ketiga juga sinonim dengan kemunculan susuk tubuh diktator.

Menurut Arif Budiman para penjajah barat membina dan melatih kepimpinan diktator atau sekurang-kurangnya meninggalkan tapak dan benih untuk menyuburkan kemunculan pemimpin diktator di negara Dunia Ketiga1.

Pelik apabila dilihat sejarah Barat yang diketui oleh raja Kapitalis dunia Amerika Syarikat amat mengalu-ngalukan perubahan status sosial dan nilai demokrasi di negara blok sosialis dan komunis. Malah mereka sanggup bermatian mengerahkan rakyat sendiri untuk berperang menaikkan demokrasi dan keadilan di negara bekas komunis. Akan tetapi mereka hanya ‘bertaqiyah’ malah masih menyokong pemerintahan diktator di negara-negara umat Islam.

Campur tangan Amerika dalam setiap negara Ketiga pasti bermisikan pengekalan hegemoninya sendiri bukan atas keikhlasan memeprjuang demokrasi. Walaupun demokrasi yang dijalan secara telus mampu memberi keselesaan dalam sesebuah negara bangsa, Amerika jelas hanya mempergunakan slogan demokrasi untuk merosakan kemakmuran sesebuah negara atau menangguk di air yang keruh dalam setiap konflik dalaman negara Ketiga.



Selain matlamat politik dan pengekalan hegemoni, ‘pengambil keuntungan atas peperangan’ juga boleh dilabel kepada negara yang mengaku sebagai polis dunia ini. Istilah ‘war profiteer’ juga sinonim.

Pihak yang bergelar pengambil keuntungan perang (war profiteer) adalah mana-mana orang atau organisasi atau negara yang mendapat keuntungan daripada peperangan atau dengan menjual senjata dan barangan lain kepada pihak yang berperang. Istilah ini mempunyai konotasi negatif yang kuat. Mengaut keuntungan umum juga boleh berlaku semasa aman. Misalnya ada jutawan yang didakwa menjual bulu dikitar semula dan kasut kadbod untuk tentera semasa Perang Saudara Amerika suatu ketika dahulu2.



Sammuel Cummings, mantan agen CIA yang kemudian menjadi pemborong jualan senjata mengungkapkan bagaimana perlumbaan senjata negara-negara maju menjadi bencana bagi negara-negara berkembang dan negara-negara dunia Ketiga3.

Ia hampir menyerupai sebuah mesin yang bergerak berterusan. Kita semua mengakui bahawa perlumbaan senjata merupakan sebuah bencana, dan kita semua mengakui bahawa akhirnya akan timbul konflik yang akan menghancurkan dunia beradab yang kita kenal ini. Persoalannya adalah, siapa yang akan mengambil langkah pertama untuk benar-benar mundur (tidak mengembangkan senjata)?”

Ucapan Cummings ini telah disampaikannya dalam sidang di Komisen Hubungan Luar Negeri Senat AS untuk wilayah Timur Tengah dan Asia Selatan, pada 13 April 1967. Cummings sendiri sudah sering terlibat sebagai pemborong senjata di Afrika, Amerika Latin dan Timur Jauh.

Perjalanan sejarah membuktikan apa yang dilontarkan Cummings di hadapan Senat AS pada tahun 1967. Konflik yang terjadi di perbagai belahan dunia, termasuk di Timur Tengah yang merupakan teras dunia Ketiga, menunjukkan perlumbaan senjata yang dihasilkan oleh negara-negara maju. Perlumbaan senjata itu, tidak lepas dari keterlibatan para pemimpin negara-negara Arab yang membeli senjata dari Barat, dengan alasan untuk pertahanan negara mahupun menjaga kelangsungan kekuasaannya.

Tindakan White House yang gemar menjaga tepi kain orang bukanlah sikap seluruh rakyatnya sendiri. Malah ramai yang menentang. Menurut Organisasi Pew Centre yang menjalankan kajian, majoriti rakyat Amerika berpandangan bahawa kerajaan Amerika Syarikat perlu berhenti campur tangan dalam hal ehwal negara-negara lain. Menurut kaji selidik itu, 52% mengatakan Amerika Syarikat "perlu menjaga tepi kain sendiri dan membiarkan sahaja negara lain yang terbaik mereka boleh sendiri." Hanya 38% tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut4.


Sudah bukan menjadi rahsia umum, bahawa Amerika dan Britain, dua negara pengeluar senjata di dunia itu, memiliki sejarah panjang dalam membantu mempersenjatakan para rejim diktator dan pemberontak di negara-negara yang menjadi kepentingannya. Kononnya melawan teroris, dengan polisi sebegitu, Amrika dan Britain sebenarnya mencipta teroris baharu.

Aktivis organisasi Stop the War Coalition yang berpengkalan di London, Lindsey German dalam wawancara dengan Press TV mededahkan bagaimana negara-negara Barat menjadi ‘advance’ dalam penjualan senjata, dan mereka membekal senjata kepada para rejim diktator, terutama para diktator di kawasan Afrika dan Timur Tengah yang saat itu (2011) sedang bergolak oleh revolusi rakyatnya5.

Fakta menunjukkan bahawa rejim diktator banyak menerima bantuan jualan senjata, mulai dari senjata api hingga gas air mata. Senjata itu kebanyakan dikeluarkan oleh Amerika dan Britain. Mengapa negara-negara seperti AS, Britain dan Perancis menjual senjata kepada rejim diktator yang menindas rakyatnya?

Menurut Lindsey German perusahaan senjata dan pemerintah yang ada dibelakang perusahaan persenjataan itu, akan terus menyediakan senjata sebanyak mungkin. Perdana Menteri Britain, David Cameron ketika mengunjungi beberapa negara ketika Mesir dan Tunisia sedang bergolak, mengatakan bahawa rejim di Mesir dan Tunisia adalah rejim penindas, yang menggunakan banyak persenjataan untuk menindas rakyatnya sendiri. Contohnya gas air mata, senjata yang digunakan untuk mengendalikan demostrasi dan himpunan rakyat. Gas ini merupakan peratusan yang sangat besar dalam penjualan senjata.

Lindsey juga menyelar negara Barat sebagai munafik. Misalnya dalam isu Libya, mereka mengecam rejim yang mereka bekalkan senjata, dan kemudian senjata-senjata itu digunakan untuk membunuh rakyat tak berdosa. Kelihatan ia menjadi suatu (devil circle) lingkaran syaitan, dimana Barat datang ke Libya dan juga menggunakan senjata yang lebih canggih untuk melawan rejim yang telah mereka persenjatakan sendiri?

Antara negara terbesar yang menjadi pembekal senjata utama bagi Gaddafi ketika berkuasa Libya, adalah Britain dan Perancis. Lihatlah , bahkan Britain dan Perancis memimpin campur tangan ke Libya.

Selama lebih dari 40 tahun hingga kini (2013), Barat dengan bahagianya mendukung para diktator. Hillary Clinton (menteri luar negara Amerika) mengatakan, kedua belah pihak harus menahan diri. Tapi dia tidak menyebut bahawa salah satu pihak memiliki senjata, sedangkan pihak lain tidak memiliki senjata. Clinton mengatakan hal yang sama tentang Bahrain.

Lidsey menambah lagi bahawa begitu mudah bagi media massa di Britain dan negara-negara lainnya untuk bersikap tidak peduli tentang apa yang terjadi. Apa yang warga global akses adalah cerita-cerita tentang kekejaman yang dilakukan pasukan Gaddafi. Berita itu mungkin benar, mungkin juga tidak benar.


Walaupun China sering dituduh menyokong pemerintahan diktator Afrika, satu kajian baru yang dibuat oleh ahli akademik Norway telah mendapati bahawa Amerika Syarikat membekalkan senjata lebih kurang kepada pembangunan demokrasi berbanding yang dilakukan oleh Beijing.

Banyak senjata kecil yang digunakan dalam perang saudara Afrika adalah dari China dan bekas USSR. Untuk masa yang panjang, negara-negara membangun memilih Barat sebagai rakan untuk menuju negara demokratik tetapi terdapat perubahan sejak pelakon baru hinggap ke benua Afrika iaitu - China.

China seolah-olah menjadi sangat popular dengan diktator Afrika - mereka tidak hirau berkenaan tadbir urus yang baik dan hak asasi manusia.
Media barat dan kumpulan hak asasi manusia secara rutin menuduh Beijing melemahkan pembangunan demokrasi di Afrika.

China telah banyak dikritik oleh Barat kerana sokongannya terhadap Sudan.
Maklumat daripada Stockholm International Institut Penyelidikan Keamanan setelah membanding penjualan senjata antara tahun 1989 dan 2008 oleh China dan AS, ianya mengejutkan kerana didapati juaan senjata China lebih rendah dengan kerajaan diktator atau autokrasi , terutamanya di Afrika berbanding jualan Amerika Syarikat.

Sebenarnya China juga membuat perdagangan banyak senjata dengan negara-negara seperti Zambia, yang merupakan negara demokrasi yang agak baik, manakala Amerika Syarikat yang mempunyai keutamaan bagi negara-negara seperti Mesir, yang mempunyai skor demokratik yang sangat buruk.

Mesir, yang merupakan sekutu penting bagi Amerika Syarikat di Timur Tengah, telah membeli hampir 90 peratus daripada senjata dari Amerika Syarikat di antara tahun 1989 dan 20086.

Pada tahun 1988, ketika konflik Iraq dengan Iran menyusut, Amerika Syarikat telah mempelajari melalui imej satelit bahawa Iran mendapat kelebihan strategik utama dengan mengeksploitasi lubang dalam pertahanan Iraq. Pegawai-pegawai perisikan AS telah sampaikan maklumat lokasi tentera Iran kepada Iraq, menyedari sepenuhnya bahawa tentera Hussein akan menyerang dengan senjata kimia7.

Sokongan dari Amerika Syarikat ke Iraq bukannya rahsia dan sering dibincangkan dalam sidang terbuka Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Pada 9 Jun 1992, Ted Koppel telah melaporkan pada Nightline ABC , bahawa " pentadbiran Reagan / Bush dibenarkan dan kerap digalakkan - aliran wang , kredit pertanian, dwi-guna teknologi , bahan kimia, dan senjata kepada Iraq8. Selepas Iraq melawan kehendak White House barulah Iraq digelar negara pengganas.

Menurut tentera bersara Kolonel Patrick W. Lang, pegawai kanan perisikan pertahanan untuk Amerika Syarikat Agensi Perisikan Pertahanan pada masa itu, "penggunaan gas di medan perang oleh rakyat Iraq bukan satu menjadi kebimbangan strategik" untuk Reagan dan pembantunya, kerana mereka " terdesak memastikan bahawa Iraq tidak hilang (kalah perang). Lebih daripada 60 pegawai Agensi Perisikan Pertahanan telah memberikan maklumat terperinci mengenai penugasan Iran. Pentadbiran Reagan tidak berhenti membantu Iraq walaupun selepas menerima laporan yang mengesahkan penggunaan gas beracun olh rejim Saddam ke atas orang awam Kurdish. Benar sungguh kemunafikan Amerika terhadap isu hak asasi dan kemanusiaan9!




Penggunaan senjata kimia dalam peperangan diharamkan di bawah Protokol Geneva 1925. Iraq sewaktu dibawah tadbiran Saddam tidak pernah mengesahkan protokol; Amerika Syarikat pula mengesahkan pada tahun 197510.

Lihat pula aporan yang pernah didedah oleh majalah Parade.

Retorik White House mengatakan bahawa bantuan pembangunan harus disalurkan n ke negara-negara yang bebas daripada rasuah undang-undang dan dasar-dasar yang kondusif untuk menyokong pertumbuhan ekonomi yang mampan.

Presiden Bush sendiri telah mengasaskan mengasaskan Millennium Challenge Accounts untuk saluran bantuan kepada negara-negara tersebut. Walau bagaimanapun, beberapa negara telah layak untuk dibantu oleh program ini dan didapati hanya sedikit wang telah sebenarnya telah dikeluarkan untuk yang layak. Sebaliknya, Amerika Syarikat dan negara-negara rakan dalam Pertubuhan bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD), telah menyumbang banyak bantuan kepada rejim-rejim diktator yang menindas!



Majalah Parade pada tahun 2006 meletak kedudukan Omar al -Bashir di Sudan sebagai diktator paling teruk di dunia. Semasa pemerintahannya negara OECD memberi rejim beliau lebih daripada $ 6 bilion dalam bantuan bukan ketenteraan. Amerika Syarikat menyumbang lebih daripada $ 1 bilion dalam bantuan itu.

Kim Jong- Il Korea Utara pula telah disenaraikan sebagai diktator kedua paling teruk dan menerima t lebih daripada $ 1 bilion dalam bantuan, dengan lebih separuh daripadanya datang dari Amerika Syarikat.

Manakala Than Shwe di Myanmar, Robert Mugabe di Zimbabwe , dan Islam Karimov di Uzbekistan menerima sumbangan Amerika Syarikat yang cukup banyak iaitu $ 32 juta ke Myanmar, $ 1.1 bilion Zimbabwe, dan $ 385 ratus juta untuk Uzbekistan.

Secara keseluruhannya, negara-negara OECD menyumbang bantuan kepada setiap seorang daripada 20 diktator yang paling buruk. Gabungan, pemimpin-pemimpin ini menerima hampir $ 55 bilion.

Bantuan tajaan kerajaan telah gagal untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi di dunia ketiga. Dari tahun 1970 hingga 2000, lebih daripada $ 400 bilion ditabur ke dalam negara-negara Afrika miskin tanpa menunjukkan sebarang pembangunan. Bukan sahaja telah gagal untuk menggalakkan pembangunan, dalam banyak kes bantuan tersebut kelihatan telah menyokong dan memperkuat pemerintahan diktator untuk terus menindas rakyat negara Ketiga11.



Item bajet paling pesat berkembang di Amerika Syarikat adalah bantuan asing dan ia tumbuh dengan kadar yang sangat tinggi berbanding sebelum ini dalam sejarah.

Yang paling membimbangkan menurut laman http://www.politicolnews.com/ daripada berbilion-bilion dolar wang berkaan Amerika sebenarnya meminjam daripada China12!

Hari ini hutang Amerika Syarikat adalah $ 12.1 trilion dolar, tetapi Rizab Persekutuan mengikat angka pada 100 trilion dolar dalam hutang yang boleh membawa Amerika bankrap dari segi moral dan kewangan.

Malah dunia juga mengetahui Israel adalah antara penerima dana khas Amerika Syarikat dan Israel juga merupakan sebuah kerajaan zalim.

Dengan kadar mengangguran yang kian tinggi di negara ‘Cowboy’ tersebut, Amerika Syarikat sebenarnya sanggup membiayai diktator seperti: Idi Amin , Fidel Castro, Joseph Stalin, Vietnam Utara dan reaktor nuklear AS dibiayai ke Korea Utara. Kebanyakan maklumat ini tidak pernah didedah untuk orang ramai.

Apabila tidak ada wang yang cukup untuk diktator mereka mendapat pembiayaan dari IMF atau Bank Dunia yang bersedia untuk mengambil alih semua bank-bank di dunia di bawah inisiatif global baru oleh G-20. China dan Rusia merupakan pemberi pinjaman terbesar kepada Bank Dunia dan dengan senang hati memberi pinjaman wang untuk berbelanja besar seperti Amerika Syarikat yang meletakkan negara ke dalam hutang.


Menurut Richard F. Grimmett dalam tulisannya Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 2004-2011, negara membangun terus menjadi tumpuan utama aktiviti penjualan senjata oleh pembekal senjata asing. Pada tahun-tahun 2004-2011, nilai perjanjian pemindahan senjata dengan negara-negara membangun terdiri 68.6% daripada semua perjanjian di seluruh dunia.

Baru-baru ini, perjanjian pemindahan senjata dengan negara-negara membangun yang ditubuhkan 79.2% daripada semua perjanjian di peringkat global dari 2008-2011, dan 83.9% daripada perjanjian-perjanjian ini pada tahun 2011.

Nilai semua perjanjian pemindahan senjata dengan negara-negara membangun pada tahun 2011 adalah lebih $ 715 bilion. Ini adalah peningkatan yang ketara daripada $ 327 bilion pada tahun 201013.

Pada tahun 2011, Arab Saudi berada tempat pertama di dalam nilai perjanjian pemindahan senjata di kalangan semua negara-negara membangun senjata pembeli, dan iaitu bernilai 337 bilion dolar. Lebih menarik dalam perjanjian tersebut Arab Saudi tuan rumah Mekah itu membuat jual beli bernilai 334 bilion dengan Amerika Syarikat (99%). India menduduki tempat kedua dengan $ 690 bilion dalam perjanjian tersebut manakala Emiriah Arab Bersatu (UAE) menduduki tempat ketiga dengan $ 4.5 bilion.

Dengan jual beli senjata yang cukup tinggi dengan Amerika, adakah selama ini Arab Saudi mampu menjadi polis pengaman di kalangan negara Arab? Jawapannya tidak malah Arab Saudilah negara yang menurut telunjuk Amerika sehingga hari ini.

Walaupun rakyat Amerika memiliki tanggapan positif terhadai imej negara mereka selepas Barack Obama mengambil alih jawatan, kini mereka kembai berpandangan sebagai negatif sepertimana saat pentadbiran Bush. Tujuh dalam sepuluh rakyat percaya Amerika Syarikat adalah kurang dihormati oleh negara-negara lain sementara hanya 7% mengatakan Amerika Syarikat kian lebih dihormati dan 19% mengatakan ia adalah seperti dahulu kekal dihormati14.

Muhammad Nuruddin bin Bashah




1 Arief Budiman, Kebebasan, negara, pembangunan: kumpulan tulisan, 1965-2005, Jakarta, 2006.
8 Koppel, Ted. The USS Vincennes: Public War, Secret War, ABC Nightline. July 1, 1992.
9 Tyler, Patrick E. Officers Say U.S. Aided Iraq in War Despite Use of Gas New York Times August 18, 2002.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...