Sanggah Fatwa- Tiada Jihad di
Palestin
Diselenggara dan dikumpul oleh :
Muhammad Nuruddin bin Bashah
Muqaddimah
Pandangan yang boleh dianggap fatwa
bebas yang dikeluarkan oleh Ustaz Idris Sulaiman, ulama’ ILMU (Ulama’ Muda
UMNO) berkenaan status perjuangan dan kedudukan isu Plaestin amat mengguris
hati para umat Islam. Malah pandangan beliau boleh dianggap syaz
(ganjil) dan terpencil malah ia tidak mewakili aspirasi dan citra nurani umat Islam
yang tegar mempertahan isu Palestin. Ia bukan suatu perkara yang boleh dianggap
mainan atau isu remeh.
Berikut adalah sedutan pandangan
beliau yang disiar dalam video
Isu 1
Tiada jihad di Palestin sebab
kekuatan tidak ‘balance’. Kekuatan perlu dua kali ganda jika hendak menyerang.
Isu 2
Tidak guna berjihad sebab tiada
persediaan dari segi ketenteraan, senjata, persediaan akidah dan persediaan
zahir.
Isu 3
Salah boikot perniagaan Yahudi kerana
barangan yang dijual itu halal, bukan haram.Tidak salah menjalankan perniagaan
dengan Yahudi kerana Rasulullah pun melakukan urusniaga dengan Yahudi. Asalkan
dalam perkara yang halal.
Isu 4
Boikot dilakukan secara tidak
konsisten. Tidak ada kesan.
Isu 5
Menganiaya orang Islam yang berkerja
di syarikat-syarikat Yahudi kerana menjejaskan pendapatan mereka.
Isu 6
Cadangan nak boikot barangan halal
tidak kena dengan caranya. Itu namanya kebodohan. Sebab tidak kena cara.
Isu 7
Cara yang terbaik untuk memerangi
musuh-musuh Islam ialah kena bersedia dengan segala dengan apa yang kita mampu.
Isu 8
Palestine kena keluar dari Palestine
sebab Rasulullah keluar dari Mekah. Hamas dianggap pemberontak kerana negara
Palestin telah dijajah Kuffar dan negara itu telah menjadi Darul Kufr. Yahudi
sudah dominan dan majoriti.
Isu 9
Pandangan ini didokong oleh Syaikh
Muhammad Nasiruddin Al-Albani - ulama hadis zaman kini secara terus terang mengatakan
bahawa umat Palestin perlu keluar dari Palestin untuk mengatur strategi.
Isu 10
Orang-orang yang menasihat rakyat Palestin suruh berjihad dan dia duduk rumah
goyang kaki sebenarnya bukan bagi nasihat sebaliknya merosakkan umat Palestin.
Asas kepada alasan ini ialah kata ustaz, umat Palestin tak mampu berjihad.
BAHAGIAN A
Fatwa Sheikh Nasiruddin Albani “Wajib
bagi warga muslim Palestin harus meninggalkan negerinya ke negara lain. Semua
org yg masih bertahan di Palestin adalah KAFIR [1]”..
Dalam tulisan lain kata beliau :
"Sesungguh nya WAJIB bagi rakyat palestin MENINGGALKAN negaranya dan
mengungsi ke negara lain, dan setiap yang masih TETAP di PALESTIN maka dia
KAFIR[2].
Dalam mengambil fatwa beliau ada juga penjelasan yang perlu kita teliti memandangkan beliau juga antara Ulama’ yang sensitif dengan penderitaan Palestin. al-Syeikh Syaqrah menyebut: “Dan termasuk perkara yang tersembunyi dari kebanyakan para pencinta al-Albani dan orang yang mengikuti beritanya iaitulah jihad beliau di Palestin. Kata al-Syeikh Zuhair al-Syawisy hafizahullah dalam artikelnya bertajuk Nuqath Yasirah Min Sirah ‘Atirah Li al-Syeikh al-Albani Maa al-Hadis al-Nabawi al-Syarif, selepas menyebut: “Sehinggakan dalam persiapan untuk berjihad di Palestin, sesungguhnya al-Syeikh Nasir (al-Albani) telah mempersiapkan dirinya untuk menentang penempatan Zionis di Palestin, hampir sahaja beliau sampai ke Palestin, melainkan disebabkan halangan dari pihak berkuasa kerajaan dari para mujahidin masuk ke Palestin.” Aku (al-Syeikh Zuhair al-Syawisy) katakan: “al-Syeikh al-Albani telah sampai ke Palestin pada tahun 1948M, beliau juga telah menunaikan solat di masjid al-Aqsa, dan beliau kembali sebagai pembimbing agama untuk para tentera Saudi setelah mereka menyebut beliau dengan orang yang sedang kecewa, dan mereka semua telah tersesat jalan ketika ke sana. Beliau (al-ALbani) ada menjelaskan perkara ini dalam buku Rehlati Ila Najd.”
Dalam mengambil fatwa beliau ada juga penjelasan yang perlu kita teliti memandangkan beliau juga antara Ulama’ yang sensitif dengan penderitaan Palestin. al-Syeikh Syaqrah menyebut: “Dan termasuk perkara yang tersembunyi dari kebanyakan para pencinta al-Albani dan orang yang mengikuti beritanya iaitulah jihad beliau di Palestin. Kata al-Syeikh Zuhair al-Syawisy hafizahullah dalam artikelnya bertajuk Nuqath Yasirah Min Sirah ‘Atirah Li al-Syeikh al-Albani Maa al-Hadis al-Nabawi al-Syarif, selepas menyebut: “Sehinggakan dalam persiapan untuk berjihad di Palestin, sesungguhnya al-Syeikh Nasir (al-Albani) telah mempersiapkan dirinya untuk menentang penempatan Zionis di Palestin, hampir sahaja beliau sampai ke Palestin, melainkan disebabkan halangan dari pihak berkuasa kerajaan dari para mujahidin masuk ke Palestin.” Aku (al-Syeikh Zuhair al-Syawisy) katakan: “al-Syeikh al-Albani telah sampai ke Palestin pada tahun 1948M, beliau juga telah menunaikan solat di masjid al-Aqsa, dan beliau kembali sebagai pembimbing agama untuk para tentera Saudi setelah mereka menyebut beliau dengan orang yang sedang kecewa, dan mereka semua telah tersesat jalan ketika ke sana. Beliau (al-ALbani) ada menjelaskan perkara ini dalam buku Rehlati Ila Najd.”
Perhatikan jawapan beberapa Ulama’
berkenaan pandangan yang boleh dianggap fatwa di atas.
- Dr Asri menjawab isu 8 dan mengkritik cara ambilan fatwa
Albani
- Dr Asri – Seminar Hak Non Muslim
dalam Konteks Malaysia di INTIM 15
Disember 2012
• Fatwa mengambil kira latarbelakang
ulama; pesekitaran dan manusiawi.
• Beza fatwa Hijaz dengan fatwa
Palestin, Mesir dan negara lain.
• Darul Islam jika ditawan musuh
bukan dikira Darul Kufr seperti yang difatwakan oleh Albani.
• Jika mereka keluar dari Palestin ke
mana hendak pergi, tidak sama dengan kes Rasulullah yang didokong oleh penduduk
Madinah dengan darah.
- Fatwa Sheikh Uthaimin yang hanya
berbahas secara umum sahaja syarat-syarat memulakan jihad.
- Syaikh Muhammad Bin Salih
Al-Uthaimin berkata:
“لا بد فيه (أي الجهاد) من شروط، وهو أن
يكون عند المسلمين قدرة وقوة يستطيعون بها القتال، فإن لم يكن لديهم قدرة فإن
إقحام أنفسهم في القتال إلقاء بأنفسهم إلى التهلكة، ولهذا لم يوجب الله ـ سبحانه
وتعالى ـ على المسلمين القتال وهم في مكة؛ لأنهم عاجزون ضعفاء، فلما هاجروا إلى
المدينة وكوّنوا الدولة الإسلامية وصار لهم شوكة أُمروا بالقتال”.
“Ia (jihad) perlu kepada
syarat-syarat. Iaitu mat Islam perlu ada kemampuan dan kekuatan untuk
berperang. Sekiranya mereka tidak mempunyai kekuatan, maka perbuatan mereka
memaksa diri mereka ke dalam peperangan adalah suatu perbuatan mencampakkan
diri ke dalam kebinasaan. Oleh itu, Allah subhanahu wata’la tidak mewajibkan ke
atas Umat Islam berperang ketika mana mereka di Mekkah memandangkan mereka
dalam keadaan lemah dan tidak mampu. Setalah mereka berhijrah ke Madinah dan
mereka menegakkan sebuah negara Islam dan mereka menjadi kuat, (barulah) mereka
diperintahkan untuk berperang.”[3]
- Sheikh Uthaimin hanya berbahas
isu memulakan jihad. Jihad telah lama dimulakan di Palestin oleh pemimpin
yang sah di Palestin. Maka menjadi kewajipan rakyat Palestin meneruskan
jihad pemimpin sebelum ini. Tiada isu seolah baru ingin memulakan jihad
seperti yang Idris Sulaiman nyatakan.
- GAMIS menjawab isu 1, isu 2 dan
isu 7.[4]
- Kata pemimpin GAMIS “ Barangkali
benar, kekuatan warga Palestin atau briged Izz ad-Din al-Qassam, sayap
tentera HAMAS, tidak setanding dengan kekuatan Israel Defense Force (IDF).
Namun, perkara ini tidak bermakna warga Palestin perlu melarikan diri dari
medan jihad sedangkan tuntutan-tuntutan jihad itu telah jelas. Sirah
Nabawiyyah pula telah memperlihatkan bahawa tidak pernah kekuatan
persenjataan kaum muslimin mengatasi kekuatan persenjataan musuh. Dalam
hal ini, apa yang dituntut ialah mempersiap sediakan segala kekuatan
yang mampu disediakan (al-Anfal : 60)[5]
- Fatwa Ibnu Baz dalam
menjawab isu 7 dan 8
Jihad menegakkan Kalimah Allah, mempertahankan
Agama Islam, menyampaikan dakwah serta
menyebarkannya, dan menjaga kehormatannya
menjadi kewajipan ke atas mereka yang berkemampuan untuk
melaksanakannya. Tetapi ia perlu kepada bala tentera yang telah diatur bagi
mengelak daripada keadaan kucar-kacir (yang akan mengakibatkan) natijah yang
tidak baik. Oleh itu, seruan jihad serta percaturannya termasuk dalam urusan
pemerintah Islam. Maka, para Ulama perlu menyeru mereka kepadanya. Sekiranya
ia (jihad) telah dimulakan dan Umat Islam telah diseru kepadanya, adalah
menjadi kewajipan mereka yang berkemampuan untuk menyahutnya dengan ikhlas demi
menegakkan yang hak serta memelihara Islam. Adapun mereka yang tidak turut
serta sedangkan mereka berkemampuan dan mereka tidak mempunyai keuzuran, maka
mereka akan berdosa.[6]
- Jihad telah dimulakan sejak 1946
oleh pemerintah rasmi Palestin.
- Jihad diterus oleh PLO, Fatah,
HAMAS.
- Hukum meninggalkan jihad adalah
haram dan ulama’ Hijaz sepakat dalam hal meninggalkan jihad.
- Jawapan untuk Isu 8
Yahudi – 50.7% (5,766,717), Islam -
40.1% (4,562,611), Kristian - 3.2% (365,329) dan yang lain-lain - 6% (681,602).
Besarnya pula, Israel - 16% Palestin - Tebing Barat - 75%, Jalur Gaza - 9.9%.
Hanya lebih 10% sahaja jumlah
penduduk Yahudi di Israel (di Palestin dan Israel, hampir kesemuanya adalah
pejuang.) Kekuatan Yahudi bukan 2 kali ganda Palestin, malah mereka bukan
minoriti yang dhaif. Ternyata Idris Sulaiman
jahil ilmu statistik.
- Jawapan untuk isu 3, 4, 5 dan 6
- Adalah suatu kebodohan apabila
menggunakan dalil Rasulullah berurus niaga dengan Yahudi yang mempunyai
perjanjian dengan Islam. Sedangkan sekarang ini Yahudi tiada perjanjian
dengan Islam dan sedang bermusuhan dengan Islam secara berhadapan.
Ternyata Idris Sulaiman jahil sirah.
- Dewan Perniagaan dari seluruh
pelusuk dunia, termasuk UNISON, dewan perniagaan terbesar di United
Kingdom dengan keahlian sebanyak 1.4 juta mengesyorkan tindakan boikot
terhadap semua produk Israel. Pertubuhan Kristian, termasuk Christian Aid,
telah bersatu dalam usaha boikot ini, malahan mereka menyeru kepada
pemansuhan perjanjian perdagangan Eropah-Israel. Beberapa pertubuhan
Yahudi seperti B'Tselem dan Gush Shalom telahpun melancarkan usaha boikot
mereka sendiri kepada produk Israel[7].
- Sheikh Yusuf al Qaradawi
berkata: Setiap riyal, dirham... yang digunakan untuk membeli produk
mereka akan akhirnya menjadi peluru-peluru yang digunakan untuk menembak
saudara-saudara dan anak-anak di Palestin. Oleh itu, adalah menjadi
kewajiban untuk tidak sekali-kali membantu (musuh Islam) dengan membeli
produk mereka. Membeli produk mereka adalah menyokong tirani, penjajahan
dan kekejaman[8].
- Kejayaan boikot:
- Dalam bulan Oktober 2002,
McDonald's menutup operasi mereka di Asia Tengah
- Di Jordan, 2 daripada 6
francais McDonald's terpaksa ditutup kerana tidak mendapat sambutan.
- Di Mesir, McDonald's menukar
jenama mereka kepada Manfoods sebagai usaha untuk mengelirukan pelanggan.
Usaha menukar jenama itu tidak berjaya, pihak berkuasa Mesir terpaksa mengawal pintu-pintu masuk ke
restoran McDonald's - masyarakat
yang membaling batu.
- Sejumlah 175 restoran mungkin
ditutup, dengan membawa kerugian sebayak USD350juta.
- Kes Amazon.com, perniagaan yang
menjual buku dan produk berkaitan melalui internet telah menghentikan
kerjasama mereka dengan Jerusalem Post pada bulan November 2002. Jerusalem
Post telah menyumbang sebahagian daripada keuntungan hasil kerjasama
dengan Amazon.com kepada tentera Israel yang pulang dari tugasan mereka
di daerah Palestin. Iklan-iklan Amazon.com yang berbunyi "Buy
Amazon.com & Support Israel" dipaparkan dalam hampir setiap
mukasurat Jerusalem Post. Amazon akhirnya dikatakan memberhentikan
kerjasama tersebut akibat desakan pelanggan yang prihatin.
- Pada bulan May 2002, Texas
Automotive Export, iaitu sebuah syarikat di US yang mengekspot peralatan
kereta telah memutuskan untuk tidak meneruskan perniagaan dengan Israel.
- Kejayaan boikot, US mengancam
untuk mengenakan denda terhadap syarikat yang terlibat dengan boikot ini.
Jabatan Perdagangan US telah mengenakan lebih dari USD 26milion denda
tidak lagi mengeluarkan lesen ekspot kepada syarikat yang terlibat.
- Sejak tahun 2002 lagi, ekonomi
Israel merudum walaupun banyak dana disalurkan dari US.
- Pada bulan Oktober 2002, Sharon
memohon USD10bilion sebagai bantuan kecemasan. Inflasi Israel sangat
tinggi, sehinggakan angka rasmi mencecah 4 kali ganda sasaran asal rejim
zionis tersebut.
- Israel sering dilanda piket
umum sehinggakan semua penerbangan terhenti, siaran radio dan television
terputus, pesakit tidak mendapat rawatan dan sampah tidak lagi dikutip.
- Pelaburan dari luar kian
meruncing. Dari 1999 hingga 2001, pelabur-pelabur kerugian USD5bilion
daripada pelaburan mereka berjumlah USD6.5bilion.
- Supermarket Sainsburry di Mesir
ditutup
- American Airlines ke Tel Aviv,
Israel Penerbangan Trans World America (TWA) bangkrup dan tutup
- Kempen boikot produk Amerika di
Negara-negara Arab mengakibatkan kerugian sebanyak 40%. The Friends of
Al-Aqsa, Inovative Minds, Eramuslim.com dan The Washington Post turut
memetik laporan Amerika yang menyatakan bahawa boikot produk Amerika di
Negara-negara Arab menyebabkan kerugian sebanyak 40%.
- Mc Donalds dan KFC antara yang
parah[9].
- Syarikat Coca Cola Malaysia
bimbang kesan boikot[10]
- Petani Israel rugi besar akibat
boikot[11]
Idris Sulaiman jahil ilmu ekonomi dan
tidak cakna isu semasa.
- Bagi isu penganiayaan pekerja
Islam di syarikat Yahudi, Idris perlu rujuk fatwa ulama’ salafi juga
(beliau mungkin tidak membaca fatwa tersebut). Fatwa yang dikeluarkan oleh
Sheikh Muhammad Al-Salih ibn 'Utsaimin dari buku Majmu' fatwanya, "Kami menasihat
saudara-saudara yang bekerja dengan orang-orang kafir untuk mencari kerja
dimana tiada musuh-musuh Allah dan Rasulnya, yang menganut agama selain
dari Islam. Jika ianya boleh dilakukan, maka itulah cara yang
perlu dilakukan. Jika ia tidak dapat dilakukan, maka tiadalah dosa
keatasnya kerana kamu melakukan kerja kamu, dan mereka melakukan kerja
mereka masing-masing, TETAPI terdapat syarat yang perlu dipatuhi. Tiada
ada apa perasaan sayang atau persahabatan didalam hati-hatinya, dan dia
perlu mentaati segala ajaran syariah, baik dari segi mengucapkan tanhiah
kepada mereka dan juga mengembalikan ucapan salam, dan seterusnya. Dan
juga ia harus tidak menghadiri majlis pengkebumian, pesta/perayaan, atau
mengucap tahniah kepada majlis-majlis perayaan[12]."
Jelas menunjukkan bahawa pada
dasarnya, tidaklah salah bekerja dengan orang kafir, cuma orang Islam perlu
menjaga syariat-syariat Islam yang telah ditetapkan dan berusaha meninggalkan syarikat tersebut jika ada peluang. Dalam hal boikot ia bukan suatu justifikasi bahawa hanya disebabkan ada muslim bekerja di syarikat yahudi, syarikat tersebut tidak layak diboikot sedangkan dalam kes sahabat yang tidak berhijrah sekiranya mati akibat diserang tentera Islam ia hanya dibayar diyat separuh sahaja disebabkan keengganan mereka meninggalkan negeri tersebut.
- Sanggahan Al Bouti terhadap
fatwa Albani[13]
Diambil daripada buku "Perselisihan
di dalam Islam" (Al-Jihad Fil Islam: Kayfa Nafhamuhu Kayfa Numarisuhu)
oleh Dr Muhammad Said Ramadan al-Bouty, edisi 2, Dar Al-Fikr, Damsyik, Syria,
1997. Kata beliau; "Sheikh" Nasir ad-Din al-Albani mengejutkan
rakyat, sebelum beberapa bulan, dengan fatwa yang pelik.
BAHAGIAN B
Jika pembaca membaca pula senarai
fatwa di bawah ini, anda akan medapati bahawa majoriti Ulama’ salafi, Hijaz,
Saudi bersependapat bahawa;
- Haram demostrasi walaupun atas
nama sokong Gaza
- Palestin jelas ditindas dan
mangsa kezaliman.
- Rakyat Palestin perlu kuatkan
rohani dan aqidah yang sejati dan antara punca mereka ditindas kerana umat
Islam meninggalkan ajaran sebenar Islam.
- Doa dan bantuan wang amat dituntut
kepada mereka.
- Tiada perbahasan kewajipan
mempertahan bumi Aqsa atau perbahasan sekitar perihal mujahidin.
- Hukum amaliyah istisyhadiah
(syahid bomber) adalah bunuh diri bukan syahid.
Perhatikan senarai fatwa di bawah ;
- Fatwa Sheikh Saalih Ibnu Fawzan[14]
Shaikh Saalih ibn Fawzaan, melalui
sesi soal jawab terbuka telah ditanya mengenai kedudukan Islam mengenai apa
yang berlaku sekarang kepada saudara-saudara kita (dan adik-beradik) di
Palestin, dengan merujuk kepada doa, memberi kekayaan atau membuat jihad dengan
mereka.
Maka beliau menjawab:
"Ia adalah wajib ke atas umat
Islam untuk membuat doa untuk saudara Muslim mereka dan membantu mereka dengan
kekayaan. Untuk membantu mereka dengan kekayaan dan doa, ini adalah apa yang
wajib, dan ini adalah apa yang akan memberi manfaat kepada mereka. "
"Tidak ada manfaat dalam
demonstrasi. Sebaliknya, mereka adalah kekeliruan. Mereka adalah dari
kekeliruan, gangguan. Dan apa kemudaratan yang akan dilakukan kepada musuh jika
rakyat menunjukkan jalan antara jalan-jalan dan menaikkan lidah mereka?!
Sebaliknya, ini adalah dari perkara-perkara yang pada akaun yang sebenarnya
musuh bersukacita, dan jadi dia mengatakan bahawa dia telah menganiaya mereka
dan menyebabkan kerosakan kepada mereka, jadi musuh bersukacita dengan ini”.
- Fatwa Bin Baz berkenaan
Intifadhah
Dalam majalah Arab "Minarul
Huda", disiarkan di Beirut, bahawa Saudi-Nadji Grand Mufti, Abdul Aziz
bin Baaz telah mengeluarkan Fatwa (Dekri Kehakiman) yang menyatakan bahawa ia
adalah HARUS (dibenarkan) bagi rakyat
Palestin untuk berdamai dengan Israel tanpa sebarang urusan sebelum bersyarat.
- Fatwa Albani berkenaan
Intifadhah
Sebelum Fatwa Bin Baz, AlBani, telah
mengeluarkan fatwa menyatakan bahawa Intifada (Kebangkitan) pergerakan umat
Islam Palestin adalah HARAM. Fatwa juga berkata bahawa jika umat Islam Palestin
tidak menghentikan Pergerakan Intifada dan bergerak keluar dari tanah yang
diduduki Israel, maka mereka akan dikelaskan sebagai orang yang telah sedia
berdosa. (Minarul Huda Vol.34)[15]
- Fatwa Sheikh Ibn Uthaimin
berkenaan isu Palestin[16]
Sheikh Ibn 'Uthaimin menyampaikan
khutbah Jumaat di mana beliau bercakap mengenai keadaan saudara Muslim dan
saudara kita di Palestin.
Secara ringkas, Sheikh menasihatkan
umat Islam untuk menderma wang untuk meringankan kesusahan rakyat Palestin,
dengan syarat yang ketat bahawa mana-mana derma itu disampaikan kepada
orang-orang yang anda tahu akan membenarkan ia untuk mencapai umat Islam
bertujuan.
- Fatwa Shaikh 'Abdul-'Aziz l ash-Shaikh dalam
isu Palestin[17]
Shaikh 'Abdul-' Aziz Aal ash-Shaykh: "Sesungguhnya
melancarkan perang terhadap umat Islam yang lemah di Palestin (Israel)
keganasan dan penindasan"
Sheikh 'Abdul-' Aziz Aal ash-Shaykh, ketua Majlis Ulama
Kanan dan Jawatankuasa Tetap Penyelidikan Islam dan Fatawa berkata, “Apa
berlaku di Palestin adalah keganasan (Israel).”
Sheikh menasihati agar takut kepada Allah secara rahsia
dan secara terbuka dan mematuhi Sunnah yang dipilih Nabi Muhammad S.A.W. dalam
semua tindakan dan pertuturan mereka.
Sheikh menambah bahawa agama Islaam telah diperintahkan
hormat bagi hak-hak dari segi harta kekayaan, dan diri sendiri, dan ia telah
diperintahkan keamanan (membuat) di (zaman), peperangan, serta larangan
membunuh wanita dan kanak-kanak, menekankan bahawa Islam jauh dari keganasan,
dan yang menganggap keganasan kepada Islam adalah satu ketidakadilan utama.
"Musuh Islam menawarkan budaya dan tamadun palsu yang
(negatif) yang membezakan antara manusia, dan menangkis (semua) perjanjian,
menawarkan semua jenis senjata untuk memusnahkan manusia".Yang telah
menimpa umat Islam hari ini adalah akibat daripada dosa-dosa dan kelemahan iman
di samping kehadiran semangat berpuak-puak (tahazzub) dan (banyak) berbeza
dalam agama; dan terakhir ummah tidak akan diperbetulkan kecuali oleh yang
diperbetulkan pertama umat ".
- Fatwa lagi daripada Shaykh Ibn
Baaz[18]
Soalan dalam Majmu' Fatawa wa
Maqaalaat Mutanawwi'ah – Jilid 1, Page
277 : Apakah pandangan mengenai isu Palestin?
Jawapan : Sudah tentu, orang Palestin berasa banyak
kesakitan dan kesedihan yang besar pada keadaan semakin merosot di Palestin,
dengan perkara-perkara buruk.
Negara-negara jiran segera untuk
bersatu dalam tentangan mereka (terhadap musuh) dan patuh kepada syariat dalam
mendepani isu ini, yang kebimbangan mereka dan semua dunia Islam.
Isu Palestin adalah isu Islam dari
awal hingga akhir. Walau bagaimanapun, musuh Islaam telah berusaha amat
menjauhkan ia (isu ini) dari jalan Islamik dan menyampaikan kepada umat Islam
bukan Arab bahawa ini adalah satu isu Arab, dan bahawa ia tidak kebimbangan
bukan Arab. Nampaknya mereka telah berjaya dalam hal ini sehingga ke tahap
tertentu.
Inilah sebabnya saya rasa ia tidak
mungkin untuk mencapai penyelesaian mengenai isu ini melainkan jika ia dianggap
satu isu Islamik, dan umat Islam menyokong satu sama lain dalam keselamatan,
dan membuat Jihad terhadap orang Yahudi dalam cara yang Islamik, sehingga masa
itu tanah ( rakyat Palestin) dikembalikan kepada pemilik (yang sah) Palestin.
Orang Yahudi menceroboh kembali ke
tanah mereka (sendiri) dari mana mereka datang, sekali gus meninggalkan
orang-orang Yahudi yang benar untuk kekal di tanah mereka di bawah pemerintahan
Islaam, dan bukan melalui komunisme dan juga sekularisme.
Semua pemilik yang sah hendaklah kembali
ke tanah mereka di bawah pemerintahan Islam, dan tidak di bawah mana-mana lain
(pemerintahan).
- Fatwa Albani setuju tindakan amaliyah istisyhadiah walaupun
hanya secara umum sahaja[19].
Di dalam Shahih Mawarid Azh Zham’an
oleh Syaikh al AlBany (diterbitkan setelah beliau wafat), dia berkata pada bab
kedua, halaman 119, setelah menjelaskan hadits popular Abu Ayyub, mengenai
firman Allah ‘walaa tulqu bi aydiikum ilat-tahlukah’, dia berkata :
“Dan ini adalah kisah popular
yang menjadi bukti yang sekarang dikenal sebagai operasi bunuh diri dimana
beberapa pemuda Islam pergi lakukan terhadap musuh-musuh Allah, akan tetapi
aksi ini diperbolehkan hanya pada keadaan
tertentu dan mereka melakukan aksi ini untuk Allah dan kemenangan agama
Allah, bukan untuk riya, atau depresi akan kehidupan”
BAHAGIAN C
Bagaimana pula dengan fatwa-fatwa
lain yang jelas menghurai kepentingan jihad di Palestin? Perhatikan senarai di
bawah;
- Pandangan Syeikh Zuhaili terhadap
fatwa : Haram Demonstrasi sokong Gaza[20]
Ulama salafi asal Saudi, Syeikh
Shalih Al Luhaidan BERfatwa HARAM demonstrasi dalam rangka membela Palestina.
Syeikh Shalih Al Luhaidan (Ketua Majlis
Al A’la li Al Qadha’ Arab Saudi) berfatwa bahawa demonstrasi yang terjadi di jalanan
Arab untuk membela warga Gaza termasuk membuat “fasad fi Al Ardhi“ iaitu kerusakan
di muka bumi.
Beberapa ulama termasuk Wahbah az
Zuhaili menyatakan bahwa Fatwa Luhaidan yang telah disiar oleh akhbar al Hayat sebagai “perkataan
yang amat memalukan“ bagi dunia Islam.
Beberapa ulama yang melakukan
pertemuan di Kaherah sepakat bahawa demontrasi mendukung warga Gaza yang sedang
dibantai Israel saat ini adalah wajib, secara syar’i dan aqli.
Ulas Syeikh : “Di mana letak
kerusakan di bumi, ketika kita melakukan demontrasi menentang kekejaman Israel
atas Gaza? Mengatakan hal itu (pelarangan demonstrasi) sama dengan mengakui
penjajahan. Jika demontrasi untuk menghancurkan kemungkaran maka hal itu bukan
menciptakan kerusakan di bumi.”
Kata Wahbah az Zuhaili: “Fatwa ini tidak benar, dan ini
dipengaruhi oleh situasi yang ada di Saudi, dan mereka selalu menjaga adat,
karena raja-rajanya menolak munculnya demontrasi.”
- Dr Abdul Mu’thi Al Bayumi,
anggota Majma’ Al Buhuts Al Islami Al Azhar, Mesir juga menyatakan bahwa
fatwa itu tidak dibenarkan.
- Dr Abdul Lathif Mahmud Al
Mahmud, anggota Majlis Al A’la li Syu’un Al Islamiyah (Majlis Tinggi untuk
Urusan Keislaman), Mesir mengatakan, “Apa yang merusak bumi yang dikatakan
Luhaidan?! Saya yakin bahawa fatwa ini menyalahi syariat Allah. Allah
berfirman,“Dan persiapkanlah kekuatan segalah apa yang kalian mampui“
[Al Anfal: 60].
- Dr Hasan As Syafi’I, mantan
rektor Al Jami’ah Al Islamiyah Pakistan juga menegaskan bahawa ulama’ yang
mengeluarkan fatwa demikian harus bertanggungjawab.
- Fatwa ulama’ dahulu dan sekarang
berkenaan isu tanah Palestin.
- Pada 26 Januari 1935, satu
pertemuan di antara ulama’-ulama’ Palestin telah mengeluarkan satu fatwa
secara ijmak bahawa haram hukumnya menjual tanah Palestin atau menjadi
orang tengah dalam urusan penjualan tanah tersebut dalam apa bentuk
sekalipun[21].
- Ulama Di Najd (Saudi hari ini)
telah mengeluarkan fatwa pada bulan Julai 1937 yang menyatakan wilayah
Yahudi di negara Islam adalah bathil.
- Ulama di Iraq juga mengeluarkan
fatwa pada masa yang sama (1930an) mengenai kewajipan setiap individu muslim
menentang usaha menegakkan negara Yahudi di Palestin.
- Syeikh Muhammad Rashid Redha
juga berfatwa menyatakan sesiapa yang menjual mana-mana tanah Palestin
kepada Yahudi atau Inggeris maka dia seolah-olah menjual Masjidil Aqsa dan
watan (tanah air umat Islam) seluruhnya.
- Fatwa mengambil kewarganegaraan
Israel
- Di dalam akhbar Al Muslimun
bertarikh 23 Ogos 1996, Mufti Quds dan Palestin, Syeikh Akrimah Sobri
berkata bahawa majlis kehakiman tertinggi di Palestin telah mengeluarkan
fatwa haram syar’ie untuk rakyat Palestin mengambil kerakyatan Israel
walau dalam keadaan apa sekalipun kerana ini mengiktiraf penjajahannya.
- Fatwa melakukan perhubungan dan
perjanjian dengan Palestin.
- Selepas terbinanya negara Yahudi
di Palestin pada tahun 1948, Lujnah Fatwa Al-Azhar pada tahun 1956 telah
mengeluarkan fatwa bahawa haram dari segi syara’ mengadakan sebarang
perjanjian damai dengan Israel[22].
- Fatwa ziarah Masjid Aqsa (bagi
umat Islam di luar Palestin)
- Hukum menziarahi negara yang
dijajah oleh Yahudi haram syar’ie kerana memberi keuntungan kepada penjajah
dan seolah-olah meredhoi mereka[23].
- As-syeikh Yusof Qardhawi mengeluarkan
fatwa atas larangan umat Islam menziarahi Masjidil Aqsa kerana implikasinya mengiktiraf
penjajahan Yahudi.
- Raja Saudi, Al-Malik Faizal pada
tahun 70an dulu pernah mengatakan umat Islam dibolehkan untuk menziarahi
Masjidil Aqsa dengan satu syarat iaitu UNTUK BERJIHAD SAHAJA (tujuan lain selain darinya adalah
tertolak meskipun untuk menziarahi dan bersembahyang di dalam Masjidil
Aqsa).
- Fatwa Jihad di Palestin
- Ulama al-Azhar telah
mengeluarkan fatwa pada tahun 1947, wajib berjihad untuk melindungi Masjid
al-Aqsa dan menyelamatkan Palestin.
- Dalam kitab "Majmu’ah
Rasail al-Banna" مجموعة رسائل للإمام حسن البنا dalam
“Risalah Jihad” (1948M) sengaja
ditulisnya tajuk tersebut pada tahun itu sempena peristiwa khusus yang
sedang berlaku di Palestin. “Islam
mewajibkan jihad keatas penganut-penganutnya bukanlah bertujuan untuk
mencari permusuhan antara sesama manusia. Bukan pula untuk membuka jalan
ke jurang tamak dan haloba kepada harta benda dunia secara merampas dengan
kekerasan. Sebaliknya jihad itu diwajibkan semata-mata bertujuan untuk
menjamin keamanan dan perdamaian dengan menunaikan perutusan agama
yang diamanahkan Allah ke atas setiap bahu muslim. Amanah menyampaikan
risalah agama adalah risalah pemberi petunjuk kepada manusia menuju kearah
pintu gerbang keadilan dan kebenaran”.
- Imam Ahmad bin al-Sowi al-Misri
menulis dalam kitabnya tentang kefardhuan jihad iaitu“Balaghatul Salik li
Aqrabul Masalik” disisi pendapat mazhab Maliki[24]
:
“Berjihad pada jalan Allah taala untukmeninggikan agama-Nya adalah
fardhu kifayah iaitu apabila telah melakukannya sebahagian daripada umat Islam
maka telah gugurlah kefardhuan keatas mereka yang lain. Akan tetapi ianya akan
menjadi fardhu ‘ain ke atas semua umat Islam sebagaimana kefardhuan solat dan
zakat". "Maka wajib
keatas mana-mana ketua negara umat Islam menolong dan menyerang musuh yang
telah mendatangi negara umat Islam bahkan setiap umat Islam yang berdekatan
dengan negara tersebut wajib menolong mereka sekiranya rakyat negara tersebut
lemah dan tidak berdaya. Para wanita dan hamba wajib bersama keluar menolong
walaupun tidak mendapt keizinan daripada suami dan majikannya”.
- Imam al-Nawawi dalam kitab
“al-Manahij” yang dikarang disisi pandangan mazhab Syafie : “Adalah
jihad pada zaman Rasulullah s.a.w. merupakan fardhu kifayah, dan ada
pendapat yang mengatakan fardhu ‘ain. Dan jihad selepas zaman Rasulullah
s.a.w. terhadap orang kafir ada dua keadaan :
i) Fardhu kifayah jika dalam negeri kuffar. Maka apabila sebahagian
daripada orang Islam telah menunaikannya maka gugurlah kefardhuan daripada
mereka yang lain.
ii) Jika mereka masuk kedalam negeri kita (negeri umat Islam) maka wajib
untuk rakyat negara tersebut untuk mempertahankannya daripada diceroboh sedaya
yang ada. Maka sekiranya mampu maka wajib mempersiapkan diri untuk berperang
walaupun melibatkan orang-orang miskin, remaja, orang yang berhutang, hamba
tanpa izin (tuannya/majikannya)”.
- Ibnu Qudamah dalam kitabnya
“al-Mughni” ada menulis tentang hukum berjihad disisi pendapat mazhab
Hanbali : “Jihad merupakan fardhu kifayah, jika telah menunaikannya
sebahagian daripada orang Islam maka gugurlah kefardhuan tersebut kepada
yang lain. Berjihad mempunyai tiga keadaan :
i) Apabila telah bertemunya dua kelompok tentera dan berhadapan dua saf
tentera(antara muslimin dan kuffar) maka haram keatas sesiapa yang berada
disitu untuk mengundurkan diri bahkan wajib menolong berjihad pada keadaan
tersebut.
ii) Apabila telah masuk golongan kuffar kedalam negeri mat Islam maka
wajib kepada seluruh umat Islam dalam negara tersbut untuk memerangi mereka dan
mengalahkan musuh
iii) Apabila ketua (pemimpin negara) keluar bersama satu puak (tentera)
maka wajib juga ikut serta keluar berjihad bersama mereka.
- Syeikh Muhammad Hasanain Makhluf
r.h (Mufti Mesir yang lepas) telah mengeluarkan fatwa yang menyatakan[25]
: “Palestin merupakan negara Islam manakala Israel telah melakukan
pencerobohan keatasnya. Seluruh dunia Islam diwajibkan untuk menghidup dan
menggerakkan semangat jihad dikalangan masyarakat Islam untuk membebaskan
Palestin dan menegakkan hukum Allah serta menolong rakyatnya. Haram bagi
sesiapa dikalangan umat Islam yang menolong Israel atau memuliakan mereka
bahkan haram dalam apa jua sekalipun untuk membantu mereka mendapatkan
walupun satu depa tanah Palestin. Mengiktiraf pembentukan negara haram
Israel merupakan satu pengkhianatan kepada Allah dan Rasul serta seluruh
umat Islam yang telah dipertanggugjawabkan untuk menjaganya. Oleh itu, wajib terhadap semua umat
Islam walaupun berbeza pertuturan bahasa, warna kulit, bangsa, negara dan
lain-lain untuk mengembalikan Palestin kepada rakyatnya yang sebenar.
Serta wajid menolong untuk membekalkan senjata kepada para mujahidin yang
berjuang dan pelbagai kelengkapan untuk menolong mereka berjihad pada
jalan Allah”.
- Syeikhul Azhar Dr. Abdul Halim Mahmud
dalam kitab “al-Fatawa” iaitu
himpunan daripada fatwa-fatwa yang telah dikeluarkannya ada menyebutkan[26]
:
“Menyebarkan kalimah Tauhid (Islam) merupakan kewajipan umum kepada
seluruh umat Islam begitulah juga untukmempertahankan negara umat Islam. Maka
mengusir dan menghalau musuh daripada tanah umat Islam merupakan kewajipan.
Mengusir Israel daripada Masjidil Aqsa dan daripada apa sahaja belenggu dan
penjajahan dalam bumi umat Islam merupakan satu kewajipan. Ianya adalah satu
perkara yang suci dan mulia bahkan wajib fardhu ‘ain keatas semua umat Islam”.
“Peperangan antara arab dengan Israel merupakan jihad dan dalam masa yang
sama adalah mempertahankan hak dan maruah umat Islam yang telah ditindas dan
diceroboh. Sesapa yang mati maka dinilai sebagai syahid disisi Allah. Rakyat
Palestin ada yang terpaksa keluarmeninggalkan bumi sendiri kerana teruknya
mehnah dan tribulasi yang menimpa mereka dalam pelbagai aspek. Maka wajib
kepada semua negara-negara Islam yang ada untuk membantu mengembalikan hak
mereka. Sekiranya ada mana-mana negara umat Islam yang tidak mengambil bahagian
maka ia merupakan satu jenayah terhadap Allah dan Rasul-Nya”.
- Syeikh Yusuf al-Qardhawi dalam
fatwa mengenai Palestin ada menyatakan[27]
:
“Aku ingin menegaskan bahawasanya bumi Palestin merupakan bumi umat
Islam. Ianya bukan sahaja milik rakyat Palestin semata-mata tetapi milik umat
Islam seluruhnya daripada satu generasi kepada generasi seterusnya. Sekiranya
satu generasi telah mengabai dan menyalah-gunakannya maka haram untuk seluruh umat Islam berputus asa daripada
melepaskannya kepada musuh.
Sekiranya rakyat Palestin tidak mampu untuk mempertahankan hak mereka maka
wajib kepada seluruh umat Islam yang lain untuk menolong mempertahankan hak
tanah kelahiran mereka. Wajib menolong untuk melawan musuh dan mempertahankan
Masjidil Aqsa".
"Sekiranya kita tidak mampu untuk turun berperang dan berjuang
bersama mereka maka musuhilah mereka dengan pelbagai cara untuk menolong umat
Islam dengan cara penerangan dan penyampaian maklumat secara menyeluruh. Maka
mana mungkin rakyat Palestin sendiri yang sanggup untuk menggadaikan hak mereka
(dengan menjual tanahair mereka sendiri)”.
Firman Allah :
وما لنا ألا نقاتل في سبيل الله وقد أخرجنا من ديارنا وأبنائنا
“Mengapa kami tidak akan berperang pada jalan Allah sedangkan kami telah
diusir dari kampung halaman kami dan dipisahkan dari anak-anak kami? (Surah al-Baqarah : 246)
- Fatwa hukum AMALIAH ISTISHHADIAH
(syahid bomber) di Palestin[28].
- Fatwa telah dikeluarkan oleh
ulama’ al-Azhar bahawa Amaliah Istishhadiah di Palestin adalah
semulia-mulia syuhada’ di sisi Allah. Ulama’ Azhar berkata, “HARUS
bagi rakyat Palestin meletupkan diri mereka untuk memusnahkan orang-orang
Israel atau tempat-tempat Israel. Atas alasan :
§
Israel adalah negara perang dan
seluruh penduduknya adalah ahli yang boleh diperangi dan darah mereka adalah halal.
§
Negara Palestin adalah tempat yang
suci yang mana adalah lebih berhak nyawa, darah dan harta dikorbankan kerana
syahid di bumi Palestin adalah semulia-mulia syuhada’ muslimin.
- Dr Juanda menulis : Fatwa
Syaikhul Azhar terkini, Syaikh Muhammad Tantawi, ulama ulung sedunia,
al-Syaikh Yusuf al-Qaradawi, Mufti Mesir Syaikh Nasr Farid Wasil pula
menyatakan aksi serangan berani mati ke atas Yahudi penjajah adalah
satu aksi jihad dan pelakunya adalah mati syahid[29].
- Al Qaradhawi berfatwa : Para
pemuda pembela tanah airnya, bumi Islam, pembela agama, kemuliaan dan
umatnya, mereka itu bukanlah orang-orang yang bunuh diri. Mereka sangat
jauh dari bunuh diri, mereka benar-benar orang syahid. Saya (Al Qardhawi)
yakin kebenaran itu sudah sangat jelas sekali, cahaya pagi itu sudah
nampak bagi yang punya indera. Semua pendapat di atas membantah mereka
yang mengaku-aku pintar, yang telah menuduh para pemuda yang beriman
kepada Tuhannya kemudian bertambah yakin keimanannya itu. Mereka telah
menjual dirinya untuk Allah, mereka dibunuh demi mempertaruhkan
agamaNya. Mereka menuduhnya telah membunuh diri dan menjerumuskan
dirinya ke dalam kebinasaan. Mereka itu, insya Allah, adalah para
petinggi syahid di sisi Allah. Mereka adalah elemen hidup yang
menggambarkan dinamika umat, keteguhannya untuk melawan, ia masih hidup
bukan mati, masih kekal tidak punah[30].
- Fatwa Syeikh Hamid bin Abdillah
Al Ali. Katanya: “Aksi bom syahid ini tidak ada bezanya dengan jika dia
tampil ke tengah-tengah barisan
musuh untuk membunuh musuh sebanyak-banyaknya tanpa maksud membunuh
dirinya. Akan tetapi dalam hal ini. Dia menjadikan dirinya sebagai saranan
untuk membunuh musuh. Secara syar’i dua hukum ini tidak ada bedanya.
Fatwa-fatwa ahlul ilmi yang telah kami sebutkan membolehkan seorang
mujahid melakukan aksi ini demi kepentingan yang syar’i seperti untuk
menewaskan musuh atau memberi semangat kepada kaum Muslimin agar
berani menghadapi musuh-musuhnya atau melemahkan semangat musuh atau
menghancurkan kejiwaan mereka[31].
- Mufti Mesir, Ahmad Al-Tayyeb,
memberitahu satu persidangan di Universiti Kaherah yang "syahid
meletupkan sasaran pendudukan Israel, adalah tindakan yang 100% dibenarkan
mengikut undang-undang agama Islam, dan dilarang untuk memudahkan
serangan [tentera Amerika '] sebuah negara Islam ... Sebarang cubaan untuk
menyerang Iraq adalah dilarang oleh undang-undang agama Islam dan oleh
moral, dan Islam melarang, dan juga menyuruh orang yang beriman itu untuk
menentang cubaan pencerobohan dan pendudukan Islam terhadap pengeluaran
mana-mana bandar Arab atau Islam, sama ada ia menjadi Baghdad atau di
Palestin. "[32]
- Syeikh Al-Azhar, Mohamed Sayyed
Tantawi menarik balik fatwa beliau lepas mengenai larangan membunuh orang
awam Israel. Beliau berkata bahawa membunuh mereka (orang awam Israel)
adalah harus, selagimana orang awam bukannya tujuan sasaran utama
serangan. Beliau menambah (sebagaimana kenyataan beliau yang disiarkan
oleh agensi berita Al-Sharq Al-Awsat) bahawa perbuatan orang-orang Palestin yang mengebom diri
sendiri itu adalah harus dari segi syara', tidak berdosa jika semasa
pengeboman itu orang-orang awam (Israel) turut terkorban[33].
Semoga paparan kesemua fatwa ini
membantu usaha kita mempertahankan nilai darah para syuhada’ yang cuba dipertikai
oleh manusia yang jahil dan tergolong dalam golongan mutaqaidun
(berpeluk tubuh).
12.51 am
18 Disember 2012
Siputeh
[1] Majallah
Al-liwa' al Urduniyah hal 16 Hari Rabu tgl 7 bulan 7 th 1993 M
[2] Kitab
al-Fatawa al-bani, cetakan maktabah al-turots, hal. 18.
[3] Syarah
Al-Mumti’ oleh Syeikh Ibnu Uthaimin, 8/9-10
[5] Kenyataan
GAMIS jawab hujah ILMU bahawa jika kekuatan tidak seimbang, baik berdamai. Bagaimana kes Perang Badar? Adakah kekuatan
tentera Nabi seimbang?
[6] Soalan Kedua Fatwa No: 7122 Fatwa Majlis Pembesar
Ulama, Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa, Arab Saudi Abdulaziz bin
Abdullah bin Baz, Abdul Razzaq Afifi, Abdullah bin Qhudayyan, Abdullah bin
Qu’uud.
[8] Ibid
[12] Sheikh
Ibn ‘Utsaimin. Majmu’ Fataawa- 3/39, 40. Dar Al-Watan, 2000.
[20] Hidayatullah.com
[21] teks
penuh ucapan yang ditanda tangani oleh Mufti Besar Al-Haj Amin Al-Husaini sila
rujuk FATAWA IMAM AMIN HUSAINI ALHAJ : 1
[23] Dikeluarkan
oleh Fadhilatul Syeikh Saiyyid Askar, Mudir am bagi bahagian da’wah dan
penerangan agama di Al Azhar as syarif.
[25] Bertarikh
18 Jamadil Awwal 1375H bersamaan 1 Januari 1956
melalui Lajnah Fatwa Al-Azhar, Mesir.
[26] Kitab
al-Fatawa oleh Syeikhul Akbar al-Imam Abdul Halim Mahmud : Jilid 2, m/s 114-115
[27] Kitab
Fatawa min Ajli Falestin karangan Syeikh Yusuff al-Qardhawi : m/s 13
[30] Fatwa
Mu’ashirah, hal. 503-505, Jld. 3. Cet.1, Darul Qalam, Kaherah
No comments:
Post a Comment